چکیده:
همانطورکه فرانسیس کایرنکراس می گوید «مهمترین چیز درباره فناوری نوپدید چگونگی کارکرد آن نیست، بلکه چگونگی استفاده مردم از آن و تغییراتی است که در زندگی بشر ایجاد می کند». این مقاله درصدد است پیرامون ارتباط میان فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی(ICT)، رفاه اجتماعی و به ویژه تاثیراتی که این فناوری ها بر رفاه اجتماعی دارد، به جستجو بپردازد. بنابراین از میان مطالعات و تحقیقاتی که این موضوع را مطالعه و تحقیق نموده و دردسترس محقق بوده اند، به روش اسنادی و کتابخانه ای ابعاد مختلفی را مورد نقدوبررسی قرار داده است. ابتدا فناوری های اطلاعات و ارتباطی و نیز زیر مجموعه ها و اقسام مختلف آنها توصیف شده و در ادامه رویکردهای مختلف به این فناوری ها شامل رویکرد فنی و اجتماعی طرح و تفاوت های آنها مورد بحث قرارگرفته است. در ادامه اشاراتی به تفکرات نظریه پردازانی که در مورد این فناوری ها سخن گفته اند، صورت می گیرد. سپس مباحثی پیرامون ارتباط میان فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی و رفاه اجتماعی و نیز تاثیرات و تغییرات اجتماعی ایجاد شده در جامعه توسط این فناوری ها ارائه گردیده است. در بخش انتهایی متن، طرح های اجراشده در خارج از ایران مورد بررسی قرارگرفته و نیز شرایط خاص جامعه ایران و فعالیت ها و رخدادها و برخی تصمیمات اتخاذ شده در ارتباط با فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی در ایران و تاثیرات آنها مطرح شده است. نتایج حاصل از این بررسی نشان می دهد آثار و پیامدهای فراگیر شدن فناوری های اطلاعاتی بر سبک زندگی مردم؛ افزایش رفاه اجتماعی آنان را درپی داشته است. همچنین کاربرد این فناوری ها در ابعاد اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی به گونه ای است که ارائه خدمات به هنگام، همراه با هزینه های کمتر و دسترسی آسان تر به فرصت ها، زمینه استفاده از نظر شهروندان در اداره جامعه، بالابردن وجهه سیاسی شهر و شهروندان و درنهایت زمینه ارتقاء منزلت اجتماعی آنان را فراهم آورده است. نکته دیگری که از این بررسی حاصل شده این است که کاربرد افزون تر این فناوری ها به وسعت نظر بیشتری نیازمند است که خود به اثربخشی هرچه بیشتر استفاده از این فناوری ها منجرخواهدشد.