چکیده:
بودریار که در آثار اولیه خود در مرحله گذار از مارکسیسم قرار دارد، توصیف روشن و کارآمدی از جامعه مصرفی به عنوان ویژگی مهم سرمایه داری جدید ارائه میدهد. او پس از مجهز شدن به مفاهیم و نظریات مربوط به تکنولوژی و جامعه مصرفی و با آغاز عصر اطلاعات، به سراغ آن میآید تا آن را در ارتباط با مفاهیم پیشین تحلیل کند و نتیجه ترکیب عملی تکنولوژی، جامعه مصرفی و عصر اطلاعات، او را به مشاهده جامعه جدیدی میکشاند که عدهای آن را پست مدرن نامیدهاند. بودریار الگوی کامل این جامعه را آمریکا میداند و تلاش میکند به کمک مفهوم مهم خود، یعنی حاد واقعیت و نیز توجهش به تکنولوژیهای جدید، رسانهها و توده به توصیف وضع جدید پیش آمده یا در حال وقوع بپردازد. این مقاله، ضمن نگاهی توصیفی به سیر تحول اندیشه بودریار، به مفهوم کلیدی اندیشه او یعنی حاد- واقعیت پرداخته، سپس به تصویری که وی از رسانه و فرو پاشی معنی و زایل شدن امر اجتماعی و نهایتا شکل گیری توده بر اساس مفهوم حاد- واقعیت ارائه میدهد، توجه شده است. سرانجام، بارویکردی انتقادی برخی دیدگاههای وی مورد بازخوانی قرار گرفته است.
Baudrillard، who is in transitional period from Marxism، gives a clear and efficient description of consumer society as an important feature of new Capitalism. Having acquired concepts and theories about technology and consumer society، and at the onset of information age، he deals with this kind of society to analyze it in relation to previous concepts. The result of practical combination of technology، consumer society، and information age leads him to observe a new society that some have called post-modern society. Baudrillard considers Unites States as the complete model of this society، and tries to describe this newly created or ongoing situation، using his important concept، that is hyperreality، and focusing on new technologies، medias، and mass. Present paper، while looking briefly at Baudrillard’s thought development، deals with the key concept of his thought، i.e. hyperreality. Then he proceeds to investigate the image that he provides about mass media، collapse of significance، and disappearing of social fact، and finally the mass formation according to the concept of hyperreality. At the end discusses some criticism of his views.
خلاصه ماشینی:
"447 با این بیان روشن میشود که رسانه با منطق خاص خود، که ورای حقیقت و خطا است و هر دو مربوط به امر واقع است، محصولات خاص خود را تولید و زندگی خارجی را بر اساس آن شکل و نظم میدهد و با سلطه هر چه بیشتر رسانه، دیگر جایی برای امر واقعی نخواهد ماند.
نباید با نظریههای انتقادی به دنبال اصلاح امر بود، بلکه باید روشنفکران تابع تودهها شوند و همه با هم خود را تسلیم آنچه در حال وقوع است سازند و در نعشگی مصرف گرایی سرخوش باشند تا این نظام فرصت یابد، در مقصد خود، که همان رسیدن به فعلیت کامل است، به درستی فرود آید.
4. بودریار در توضیح دیدگاه خود دربارة فراق دال و مدلول در رسانه، به تسلسل نشانهها و تفکیک آنها از زمینه فرهنگی و تاریخی و غلبه گفتمان مصرف و عمل کردن قانون جذبه در رسانه اشاره کرده، میگوید: نتیجه این امر فراموشی پیامهای آشکار و از دست رفتن معانی در رسانه خواهد بود.
اما چنان که برخی گفته اند، به نظر میرسد بودریار دربارة شکل گیری چیزی به نام حاد واقعی، که همه زندگی را در بر گرفته و امر واقعی را از عرصه خارج ساخته و اینکه معنا و امر اجتماعی نابود شده، دچار نوعی افراط شده و دارای یک لبه تیزی است که بودریار با آن، اطراف حقیقت امر را میبرد و چنان کوچکش میسازد تا بتواند آن را در شکم فربه غول حاد واقعیت جای دهد."