خلاصه ماشینی:
"از نظر هایدگر انسانهمواره در حوزۀ فهمی پیشاپیش از هستی وجوددارد (tsisxe) ،اما این فهم غیرمفهومی و بلکهمقوم اگزیستانس،دازاین است،به سخن دیگرهر فهم،شناخت یا دانش دربارۀ چیزی پیشاز آنکه متعلق آگاهی باشد مقوم اگریستانسدازاین است و به همین دلیل هایدگر دازاین رادر جهان-بودنتفسیر میکند که هستندهای دربرابر جهان که سایر هستندگان دیگر ابژههایی دربرابر او هستند.
اما این فهم بهطور کلیپیشینی از معنای هسیت یا همان نسبت انضمامیتعین خود را از کجا مییابد؟در اینجاست که اینپرسش سر برمیآورد که متافیزیک به راستیچیست؟ هایدگر اظهار کرده که فهم هستی در کل هموارهدر متافیزیک تعیین یافته و در مقدۀ«هستی وزمان»نوشته است:تفاسیر متافیزیکی از هستیچنان بهطور خزنده در فهم عامیانه از معنایهستی،که از پیش در آن قرار داریم،رسوخ کردهاست که امکان آشکار شدن آنها به عنوان منابع اینفهم عامیانه را میپوشاند.
اشتباه متافیزیک این بوده که متوجه نبوده استظهور دینامیکی و پویای وجود را نمیتوان به یکهستندۀ ایستا تبدیل کرد،اما اگر چنین است،آیا خود متافیزیک،که با ادعای پرسش از هستیآن را به صورت هستندۀ برتر تفسیر کرده است،خود تاریخ کاملا ثابت و یکسانی دارد."