خلاصه ماشینی:
"در اینجا میتوان گفت درست است که طرحپرسش از انسان در قالب کیستی یا چیستیانسان،ما را از توجه به انسان بدون داشتن یکپیشفرض دربارۀ او دور میکند،ولی باید توجهکنیم که دیدگاه خود هایدگر با طرح اینکهپرسش از انسان در قالب کیتسی یا چیستیانسان درست نیست میتواند حاکی از آن باشدکه نوعی پیشفرض دربارۀ حقیقت انسان در ذهنهایدگر وجود دارد که طرح هریک از دو پرسشرا نادرست میداند،و درواقع نقدها هایدگر به دیگرانبه خود وی نیز میتواند وارد باشد.
راه شناخت وجود هایدگر به نوعی کوشیده است اکسیستنس راامری ورای مفاهیم رایج دربارۀ ماهیت انسان نشاندهد،اما اگر نگوییم که اندیشۀ هایدگر در این بابراهگشا نیست،دستکم چارهای جز این نداریم کهبگوییم زبان او برای بیان اندیشهاش چندان روشنو شفاف نیست.
اما آنچه در اینجا درخور تأمل است و درعبارات هایدگر پاسخ روشنی برای آن نمیتوانیافت این است که هایدگر بر چه اساس ومبنایی معتقد است موجودات دیگر،هیچنسبتی با وجود ندارند و خصلت پرسشگریاز وجود،مختص انسان است؟به سخن دیگر،پرسش این است که بر چه اساسی میگوییمموجودات دیگر دارای اگزیستانس نیستند؟آیا ما در مقام خودآگاهی میتوانیم در جایموجودات دیگر قرار گیریم و بهطور حضوریدریابیم که آنها نیز مواجهۀ حضوری با وجوددارند و از وجود پرسش میکنند یا خیر؟بهکه همان پدیدارشناسی دازاین است،حد اکثرمیتواند به ما نشان دهد که دازاین از وجودپرسش میکند،اما نمیتواند نشان دهد کهموجودات دیگر از وجود پرسش نمیکنند.
حیثیت پدیداری به معنای آن است که شیءاز حیث ظهوری که برای من نوعی دارد ظاهرشود نه از آن حیثی که به خودیخود است،اما در پدیدارشناسی هایدگر مسئله این استکه هستی به ظهور برسد بهطور دقیق دراین دیدگاه کار من این است که کاری نکنم."