چکیده:
بعد از قرآن کریم نهج البلاغه حکیمانه ترین کتابی است که به صورت کلامی نافذ و پرمعنی برای ما مسلمانان به یادگار مانده است. این گنجینه ی معنوی بر بزرگان ادبی کشور ما نیز تاثیرات به سزایی داشته است. در این مقاله کتاب بوستان سعدی مورد بررسی قرار گرفت و مواردی که سعدی از سخنان گهر بار حضرت علی (ع) از نهج البلاغه و غررالحکم و درر الکلم استفاده کرده و از کلام ایشان بهره برده است، مشخص شد و مورد بررسی و توضیح قرار گرفت. اما دریافت کلام حکیمانه ی اهل حکمت، سرمایه ای کلان می خواهد که نگارنده در حد بضاعت خود به آن پرداخته است. ضمنا در ابتدای هر موضوعی در صورت امکان آیه ای از قرآن کریم آورده شده است.
خلاصه ماشینی:
"سعدی با الهام از همین سخنان چنین میگوید: {S«خداوند بخشندهی دستگیر#کریم خطا پوش پوزش پذیر»S} (بوستان ص 33) و در جای دیگر میسراید: {S«و گر در دهد یکی صلای کرم#عزازیل گوید نصیبی برم»S} (بوستان ص 39) خداوند بخشنده کسی ار که دست حاجت به سویش دراز کند ناامید باز نمیگرداند وکسی را دست تهی نمیگذارد در قرآن مجید 14 مرتبه کلمه«اعطی»و مشتقات آن آمده «ما حقیقت عظمت و بزرگی تو را نمیدانیم،مگر آنکه میدانیم،تو زندهای هستی کههمه چیز به تو قائم و باز بسته است»(خطبه 159 فراز 44).
سعدی با الهام از همین سخنان چنین میگوید: {S«خداوند بخشندهی دستگیر#کریم خطا پوش پوزش پذیر»S} (بوستان ص 33) و در جای دیگر میسراید: {S«و گر در دهد یکی صلای کرم#عزازیل گوید نصیبی برم»S} (بوستان ص 39) خداوند بخشنده کسی ار که دست حاجت به سویش دراز کند ناامید باز نمیگرداند وکسی را دست تهی نمیگذارد در قرآن مجید 14 مرتبه کلمه«اعطی»و مشتقات آن آمده است.
و چقدر گیرا و دلنشین سعدی با استفاده از کلام وحی و سخنان حضرت علی(ع)درمورد حضرت رزاق سروده است: {S«ادیم زمین سفرهی عام اوست#بر این خوان یغما چه دشمن چه دوست»S} (بوستان ص 35) در خطبهای دیگر حضرت علی(ع)بخشندگی و رزاق بودن خدا را چنین بیان میکند: «لم یمنک ان اسأت من التوبه:اگر گناه کردی از توبهات منع ننموده است»(نامه 31فراز 65)."