چکیده:
تحقیق حاضر با هدف مطالعه رابطه امید با موفقیت تحصیلی دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی در دو دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد و در سه گروه علوم انسانی، فنی- مهندسی و علوم پایه صورت پذیرفت. تعداد 381 نفر نمونه با روش نمونه گیری طبقه ای نسبتی انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه استاندارد «مقیاس امید در عرصه های خاص بزرگسالان» بود و از روشهای آزمون T، تحلیل واریانس، ضریب همبستگی و رگرسیون و آزمون شفه برای تحلیل داده ها استفاده شد. بر اساس نتایج پژوهش بین دو عامل امید و موفقیت تحصیلی رابطه معنادار به دست آمد. همچنین، با توجه به نتایج، میزان امید دانشجویان در عرصه های مختلف با رشته تحصیلی و دوره تحصیلی آنان رابطه معنادار داشت. علاوه بر این، بین میزان امید در عرصه خانوادگی و عرصه تحصیلی با موفقیت تحصیلی نیز رابطه ای معناداری وجود داشت، ولی در سایر عرصه های مطرح شده امید، رابطه معناداری مشاهده نشد. در نهایت، نتایج نشان داد که از بین شش عرصه مطرح امید، امید در عرصه تحصیلی بیشترین رابطه را با موفقیت تحصیلی دارد.
خلاصه ماشینی:
"گرچه همواره اینگونه انتظار میرود که قشر دانشجو یکی از پرنشاطترین و پرشورترین افراد جامعه و نیز محیط دانشگاهی محیطی پرنشاط،فعال و پویا و خلاق باشد که براساس تحقیق درانی )0002,inarroD( مکانهای تحصیلی و آموزشی رتبه اول را در بین مکانهای امیدوارکننده دارند و این مکانها به مثابه عامل موفقیت و امید به آینده و اشتیاق به زندگی مطرح میشوند،اما آیا واقعیت امر چنین است؟یکی از معضلاتی که امروزه دانشگاه و دانشجویان با آن مواجهاند ورود افرادی با انگیزه و با نشاط و پر انرژی به دانشگاه و خروج افرادی بیانگیزه و ناکارآمد است )9991,lokkavaT;7002,.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) سؤال اول:آیا بین میزان امید در عرصه تحصیلی با موفقیت تحصیلی دانشجویان رابطه معنادار وجود دارد؟ در بررسی سؤال اول نتایج حاکی از این امر است که به دلیل اینکه مقدار 273/.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) سؤال دوم:آیا بین میزان امید در عرصه خانوادگی با موفقیت تحصیلی دانشجویان رابطه معنادار وجود دارد؟ نتایج مربوط به این سؤال از طریق ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که به دلیل اینکه 801/.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) سؤال چهارم:کیفیت رابطه امید در هریک از عرصههای زندگی دانشجویان با میزان موفقیت تحصیلی آنان چگونه است(کدام یک بیشترین رابطه را با موفقیت تحصیلی دارد)؟ پس از بررسیهای انجام شده در ارتباط با پرسش چهارم این پژوهش،نتایج رگرسیون گامبهگام نشان داد که از میان ابعاد مؤلفههای امید،مؤلفه امید در عرصه تحصیلی با بالاترین سطح رابطه حدود 14/8 درصد از تغییرات موفقیتهای تحصیلی را تبیین میکند."