چکیده:
طرح مسئله: نابرابری های اجتماعی و استمرار فاصله طبقاتی یکی از معضلات جوامع بشری است، چنان چه فاصله طبقاتی همراه با بی عدالتی، استمرار و عمق نابرابری ها را به صورت یک مسئله مزمن و مهم اجتماعی در می آورد. برای تبیین موضوع، این مطالعه به دنبال بررسی عوامل موثر بر نابرابری های اجتماعی از منظری جدید، سرمایه اجتماعی را به عنوان متغیر مستقل در کنار دیگر عوامل مطرح کرده است. روش: مقاله و تحقیق حاضر از نظر کنترل شرایط پژوهش یک مطالعه پیمایشی، هم چنین یک تحقیق تبیینی است. جامعه آماری بررسی حاضر کلیه شهروندان 15 ساله و بالاتر ساکن شهر اصفهان در زمان مطالعه بوده و حجم نمونه آن696 نفر می باشد. اطلاعات موردنیاز با ابزار پرسش نامه جمع آوری شده و مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفته اند. برای تحلیل داده ها از رگرسیون چندمتغیره و مدل سازی معادلات ساختاری استفاده شده است. یافته ها : یافته های به دست آمده در مجموع حاکی از حد متوسط بودن نابرابری اجتماعی در بین کل پاسخ گویان(7/2)و متوسط بودن سرمایه اجتماعی در بین آن ها (9/2) می باشد. نتایج: نتایج حاصل ازپژوهش نشان می دهد که برحسب ارزش بتا (Beta) به ترتیب متغیرهای تجمل گرایی، سن، تحصیلات، عقلانیت، تبلیغات و ارضاء نیاز در تبیین نابرابری اجتماعی موثرند.همچنین نتایج بیان گر آنست که هر چه سرمایه اجتماعی بالاتر باشد، نابرابری اجتماعی کاهش خواهد یافت.
خلاصه ماشینی:
"به هر روی آمارهای مختلف افزایش نابرابری در کشور را تأیید میکند به گونهای که ضریب جینی در سال 1356 در بدترین حالت یعنی 51%بوده و در سالهای پس از انقلاب از 43%پایینتر نرفته است و این اصلا رضایتبخش نبوده و (1)- tceffe nwod-elkcirt پیامدهای منفی همچون نابهنجاریهای اجتماعی را به همراه دارد(مهاجری،1384)و اما با توجه به همین شاخصهای ارائه شده توسط مرکز آمار ایران شهر اصفهان با داشتن ضریب جینی 0/6 در مقایسه با بسیاری از شهرهای ایران مانند کرمان،ایلام،گیلان،مازندران و...
در مجموع با توجه به میزان F (86/31)و درصد ضریب معناداری(0/000)با اطمینان حداقل 95%میتوان این افزایش نابرابری اجتماعی در طبقۀ یک نسبت به دو طبقۀ دیگر را برای جامعۀ آماری مورد تحقیق پیشبینی نمود.
با در نظر گرفتن یافتههای پژوهش حاضر میتوان پیشنهادات زیر را مطرح نمود: 1-تلاش مسئولان برای کاهش فقر و نابرابری اجتماعی 2-تقویت سرمایۀ اجتماعی در چارچوب تقویت مشارکت،افزایش اعتماد،تقویت حس تعلق و فرهنگ شهروندی 3-ایجاد زمینههای برابر برای ارضاء نیاز شهروندان 4-کاهش تجملگرایی در جامعه از طریق آگاهی و ارائۀ الگوهای صحیح مصرف 5-نظارت و هدایت صحیح رسانههای جمعی جهت کاهش اثر منفی تبلیغات 6-توجه مسئولان به نقش مذهب در ایجاد ارزشهای فرامادی در جامعه 7-افزایش سطح عقلانیت و آگاهی افراد جامعه 8-گسترش فرهنگ عامگرایی 9-بسط ارزشهای فرامادی 10-تسهیل دسترسی افراد به منابع و فرصتها جهت ایجاد عدالت و برابری منابع و مآخذ secnerefeR -ادیبی،ح."