چکیده:
شعر امروز ایران در حال طی کردن مرحله گذر و به عبارت دیگر در حال دگردیسی است. اگر شعر امروز را تداوم زاینده و پوینده شعر کهن بدانیم، این شعر حتی در سرکش ترین حالات هم دنباله روی شعر سنتی و کهن است. اما تحولات صنعتی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و ... خواه ناخواه تاثیر گذار است. ادبیات به عنوان کاربردی ترین هنر متاثر از این تحولات است و بی شک شاعر انقلاب در هر یک از زمینه های شعری با نو شدن و نوآفریدن گرایش ذاتی داشته است. آنچه در شعر انقلاب عامل اصلی تحولات لفظی و معنایی در قالب است روی آوری شعرا به بیان مسایل تعلیمی، اخلاقی و ارزشی است که استفاده از آنها به ناچار شاعر را به سوی دگردیسی در ساختار، واژگان، زبان، صور خیال، اندیشه و قالب شعر پیش برده است. در این مقاله از عوامل تحول ساز در زمینه های لفظی و معنایی یکی از قالبهای رایج شعر انقلاب، یعنی غزل سخن به میان میآید. از میان قالبهای سنتی، غزل بیش ترین کاربرد را در شعر انقلاب داشته و حجم غزلهای سروده شده نسبت به قالبهای دیگر بیشتر است. نوآوری شاعران این دوره در غزلسرایی، غزل این دوره را با ویژگیهایی همراه کرده است.
No doubt the poet to write a poem on each of the fields of human agents، and has an inherent tendency to create the world، religion، nature and ... Has changed. In the poem more than anything else، a poet in abstract concepts for the audience to feel that the process has benefited a lot of functions. Functions such as color or new interpretations and expressions of cultural interactions that are emerging into poetry. In this regard، the use of imagery with educational theme - the moral one of the most important poets of the period was wet. In this paper، the structural transformation imagery (in this analogy) in Poetry Islamic Revolution، as it will be discussed by examining motif. Educational theme elements such as beliefs and imagery in poetry، revolution، revolutionary elements، certain elements of the culture of martyrdom.