چکیده:
گاهی عارفان از یک تناسب و شباهت جزئی حکایت با مفاهیم مورد نظر، متوجه نکته های تعلیمی ومعانی بلند عرفانی می شوند و با نگاهی دیگرگونه به شخصیت ها و حوادث داستان، تفسیر (بلکه تاویل) دیگری - جدای از معانی اخلاقی - از آن ارائه می کنند؛ همچون نگاه مولانا به برخی از حکایت های تعلیمی کلیله و دمنه (از جمله حکایت خرگوش و شیر) و تاویل آن ها. عرفا به دلیل اینکه با حقایق غیر قابل بیان و ناگفتنی سرو کار دارند، نسبت به داستان های حیوانات توجه خاصی داشته اند. البته بسیاری از مفاهیم مذهبی و اخلاقی چنین ویژگی ای دارند که درک آن ها آسان نیست، اما این مفاهیم کم و بیش مصداقی خارجی دارند و براساس همان مصداق هم ارزش گذاری و شناخته می شوند.
این تحقیق به منظور شناخت تاثیر تعلیمی کلیله و دمنه بر روی حکایت خرگوشان مثنوی مولوی انجام گرفته، نتایج به دست آمده نشان می دهد که تمثیل های مولانا در انگیزه ی نوشتن یک حکایت و چگونگی آوردن عبارات حکیمانه، تحت تاثیر کلیله و دمنه هستند.
Sometimes، gnostics understand points and long meaning of mystic by fitness and little similarity of story with controversial meanings and could provide interpretation (also، commentary) by different look at personalities and occurrence of story and this is separate from moral meaning. For example، view of Molana to some Klile and Demneh stories (such as rabbit and lion's story) and their commentary. Gnostics pay certain attention to animals’ stories، because they are deal with unexplainable realities and facts.Of course، many religious and moral meaning have such traits which their understanding is not easy. But، these meaning have foreign proof more or less and according to that proof become valuable and well-known. This research was done in the purpose، the analytical effected of knowing Klile and Demneh on story Rabbits from MathnawiMolavi. Obtain results show that allegories of Molana are under the effect of Klile and Demneh by writing one story and manner of making scholarly sentences.