چکیده:
هدف: هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی روند تاریخی آموزش مراجعان کتابخانهها و صلاحیتهای لازم برای افراد مدرس است.
روش: پرسشنامه محقق ساخته مشتمل بر 6 سئوال جمعیت شناختی، 4 سئوال با پاسخ بلی/خیر و 13 سئوال نظر سنجی با استفاده از طیف لیکرت 5 گزینهای تنظیم گردید. روائی این پرسشنامه توسط 4 استاد از رشتههای علم اطلاعات و دانش شناسی و روانشناسی مورد تأیید قرار گرفت. پایائی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرانباخ تعیین گردید.
یافتهها: یافتهها نشان داد که کتابداران دو دانشگاه به طور کل میزان صلاحیت خود را برای آموزش مراجعان "تا اندازهای" میدانند، و تنها موردی که در حد "زیاد" اعلام شد "لذت بردن از آموزش" میباشد.
نتیجهگیری: در رتبهبندی گویههای مورد پرسش، پاسخ گویان گویههای "لذت بردن از آموزش"، "آمادگی برای تدریس"، و "داشتن قدرت بیان برای انتقال مفاهیم" را به ترتیب واجد بالاترین اهمیت دانستند.
خلاصه ماشینی:
در بخش دوم گزارشی از پژوهشی کاه در خارداد مااه ١٣٩٢ در خصوص دیادگاه کتاباداران دانشاگاههای شاهید چماران و علاوم پزشاکی اهاواز نسابت باه توانمندی های خود برای آموزش مراجعان صورت گرفته است عرضاه شاده اسات.
با ظهور فناوری های اطلعاتی و ارتباطی جدیاد، این وظیفه بسیار متحول شده است و اکنون دسترسی به منابع اطلعااتی در برابار مالکیات آن مورد توجه کتابخانهها و کتابداران می باشد و به یک چالش برای کتابداران تبادیل شاده اسات .
مارگاارت فوت)١٩٩٧(٣ با بررسای آگهی هاای منادرج در نشاریه Research Library &College News بین ساالهای ١٩٩٠ تاا ١٩٩٤ سامتهای مرباوط باه کتاباداران مارتبط باا نظامهاای 1 -Fjallbrant & Stevenson 2- orientation 3- Foote اطلعاتی در کتابخانههای دانشگاهی را مطالعه کرد.
این افراد باه طاور معماول بایاد دارای ویژگیهای زیر باشند: دانش موضوعی، قدرت بیان و انتقاال و تفهایم دانساتهها، مهاارت مادیریت کلس، مهارتهای فنی تدریس و آشنائی با روشهای گونااگون تادریس، اعتمااد باه نفاس، تاوان استفاده از آخرین ابزار و فناوری های اطلعاتی و ارتباطی، توان طراحی سئوالت امتحانی، اهمیات دادن به یادگیری فعال یادگیرندگان ، استفاده از طرح درس برای تدریس، علقهمند بودن به تادریس، و آشنائی با شیوه ارزشیابی فراگیران بر اساس فعالیتها و برنامههای مرتبط با آموزش .
بسیاری از کتابداران به صرف داشتن نوعی دانش و مهارت و توان بالی استفاده از ابازار و فناوری های اطلعاتی و ارتباطی و بدون آشنائی اولیه با شرایط و مهارتهای تدریس باه خاود اجازه می دهند به آموزش دیگران و به ویژه در محیطهای دانشگاهی بپردازند.