چکیده:
در این کار پژوهشی تمام کتاب های درسی سال تحصیلی 88 – 1387 دوره ابتدایی کلمه به کلمه بررسی شده است. در این بررسی، شیوه نگارش کلمات مرکب با توجه به نحوه جدایی یا اتصال پایه واژه ها به یکدیگر مورد توجه ویژه بوده و میزان هماهنگ بودن کتاب های مختلف سال های مختلف مورد مقایسه قرار گرفته است. گردآوری داده ها از طریق بررسی تک تک کلمات کتاب های مذکور صورت پذیرفته است. با توجه به نوع تحقیق، نحوه گردآوری داده ها و تجزیه و تحلیل آنها، روش انجام کار توصیفی است. جامعه آماری این پژوهش کلیه کتاب های درسی سال تحصیلی 88 – 1387 دوره ابتدایی است و با توجه به اینکه تمام کلمات کتاب ها مورد بررسی قرار گرفته، حجم نمونه نیز تمام کتاب های فوق بوده و نمونه گیری انجام نشده است. تجزیه وتحلیل داده ها از طریق مشخص کردن فراوانی و ناهماهنگی های مربوط به اتصال یا جدایی تکواژهای مختلف صورت پذیرفته است. نتایج تحقیق نشان می دهد که در تعدادی از کتاب های درسی و همچنین در بین آنها در مقایسه با یکدیگر ناهماهنگی هایی از نظر نحوه اتصال پایه واژه ها در کلمات مرکب وجود دارد.
In this research all text books of primary school for the academic year of 1387– 88 are studied word by word، (with especial focus on the words having different written forms)، the way they are written regarding inflectional and derivational morphemes and the degree of consistency in attaching/ detaching different morphemes to/ from each other. The work is conducted for all grades in a comparative way. Research population consists of all books of different grades of primary school studied in the academic year of 1387 – 88; data of the research consists of all words in books. Since all the words in these books are considered، no randomization is made. The research is descriptive، regarding the type of the research، and data collection and their analysis. Data analysis is done determining the frequency and percentage of morphemes in their attached/ detached spelling، and the probable inconsistency in their spelling. According to the findings of the research، there is some inconsistency within the same textbook، or textbooks of different grades in attaching/ detaching morphemes.
خلاصه ماشینی:
برای هر پایه مثالی به همـراه شـمارة صـفحة آن ذکـر شده است : )به تصویر صفحه مراجعه شود) جدول شمارة ٣ هم به صورت جدا و هم متصل پایة فعل های مورد بررسی در این قسمت که همگی بیانگر عـدم همـاهنگی در ایـن مـورد در کتاب های درسی می باشند به چند دستة مختلف به شرح زیر قابل تقسیم هستند: ١- تعدادی از پایه های فعلی در بعضی کلمات به صورت جدا و در بعضـی دیگـر بـه صـورت متصل به کار رفته اند.
فهرست آنها به همراه یک مثال برای هر مورد با ذکـر شـمارة صـفحه در جدول شمارة ٤ درج گردیده است : )به تصویر صفحه مراجعه شود) جدول شمارة ٤ ٢- بعضی پایه های فعلی در پارهای موارد به کار رفته در کلمات مرکـب اسـتخراج شـده بـه صورت جدا نوشته شدهاند اما در کلمه یا کلماتی یکسان، هم به صورت جدا و هم به صـورت متصل نیز به کار رفته اند.
کلمه هایی که این پایه ها در آنها به هـر دو صورت نوشته شدهاند به همراه شمارة صفحة یکی از موارد و فراوانی استخراج شدة آن کلمة مرکب در جدول شمارة ٨ آورده شدهاند: )به تصویر صفحه مراجعه شود) جدول شمارة ٧ )به تصویر صفحه مراجعه شود) جدول شمارة ٨ ٤- تعدادی از پایه های فعلی استخراج شده، در بعضی کلمات بـه صـورت جـدا، در بعضـی دیگر به صورت متصل و در بعضی نیز به هر دو صورت جدا و متصل نوشته شـدهانـد.