چکیده:
پژوهش باهدف مقایسه مهارت های روانی در کاراته کاران قهرمان و غیر قهرمان و رابطه آن با عملکرد انجام شد. روش پژوهش توصیفی و از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری کلیه کاراته کاران سبک «گوجوریو»(85=n)بودند که در مسابقات انتخابی تیم ملی در تابستان1388 در 2رده سنی جوانان (وزن-80،67،-60 و-55) و بزرگسال(وزن+84،-74 و-60) در استان گلستان شرکت کردند، به منظور مقایسه مهارت های روانی آزمودنی ها از پرسشنامه ارزیابی مهارت های روانی انستیتوی ورزش استرالیای جنوبی(SASI) و برای ارزیابی عملکرد ورزشکاران از پرسشنامه لن استفاده شد. پس از استفاده از آزمون کالموگراف اسمیرنف از شاخص های آمار توصیفی و آزمون t و ضریب همبستگی پیرسون برای ارزیابی مهارت های روانی استفاده شد. نتایج آزمون نشان داد کاراته کاران قهرمان در تمامی خرده مقیاس ها ی مهارت روانی به جز هدف گزینی از وضعیت مطلوب تری بهره مند هستند. همچنین در بین خرده مقیاس های مهارت روانی تصویرساز ورزشی ، تمرکز و سطح انرژی روانی به ترتیب بیش ترین تاثیر را بر عملکرد کاراته کاران داشت. ورزشکارانی که سطوح عملکرد متفاوتی داشتند احتمالا سطوح مهارت های روانی متفاوتی نیز داشتند، لذا استفاده از مهارت های روانی سهم چشمگیری در اثربخشی وکسب موفقیت در ورزش های انفرادی و گروهی دارد و مربیان و روان شناسان ورزش باید مهارت های روانی را به عنوان تمرینات پایه درجلسات تمرین قرار دهند.
خلاصه ماشینی:
جامعة آماری کلیة کاراته کاران سبک «گوجوریـو»(=n)بودنـد که در مسابقات انتخـابی تـیم ملـی در تابـستان ۱۳۸۸ در ۲ردة سـنی جوانـان (وزن ‐۸۰،۶۷،‐۶۰ و‐۵۵) و بزرگسال(وزن +۸۴،‐۷۴ و‐۶۰) در استان گلستان شرکت کردند، به منظور مقایسة مهارت های روانـی آزمـودنی هـا از پرسـشنامة ارزیابی مهارت های روانی انستیتوی ورزش استرالیای جنوبی (SASI)و بـرای ارزیابی عملکرد ورزشکاران از پرسشنامة لن استفاده شـد.
نتـایج بسیاری از تپژوهش ها نشان داده است ؛ ورزشکارانی که از مهارت های روانی استفاده مـی کننـد بهتر تمرکز کرده ، از اعتماد به نفس بالایی بهره مند هستند، کارایی ذهنی آن هـا افـزایش یافتـه و ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 1.
سوزان ١(٢٠٠١) در پژوهش خود با هدف بررسی رابطة بین اعتماد به نفس ، مهارت هـای روانی و عملکرد ورزشکاران در رشته های ورزشی مختلف گزارش کرد بازیکنـانی کـه اعتمـاد به نفس بالاتری دارند و از تکنیک های مهارت های روانی استفاده مـی کننـد در شـرایط حـساس راحت تر آرامش خود را حفظ می کننـد لـذا در مـسابقات مهـم عملکـرد بهتـری دارنـد.
Flecture & Hanton بوید و مونرو٢٠٠٣١)، رابطة بین اعتماد به نفس ، مهارت های روانی و عملکـرد ورزشـکاران در رشته های ورزشی مختلف (سوزان ٢٠٠١٢)، پـژوهش هـای شـایان تـوجهی در داخـل و خـارج کشور انجام شده است .
نتایج پژوهش نشان داد کـه تفـاوت معنـاداری در خـرده مقیاس های انگیزش ، تمرکز، اعتمادبه نفس ، سطح انرژی روانی و تصویرسازی بین کاراته کـاران قهرمان و غیرقهرمان وجود دارد(٠/٠٥≤ P) که بـا پـژوهش هـای بهبـودی (٢٠٠٧) محمـدزاده (٢٠٠٨) و بوستانی (٢٠٠٨)همسو و هماهنگ است .