خلاصه ماشینی:
آقای شفرازی، که متولد ایران است، وقتی از گالری به بیرون هدایت میشد، مدام نام خود را برای حاضرین در آنجا هجی میکرد.
ما، بهار امسال بهدنبال تونی شفرازی گشتیم، تا دربارة گالری شفرازی از او بیشتر بپرسیم؛ نه این گالری فعلی در چلسی، و نه جایی که در ۱۹۸۰ در سوهو داشت، بلکه آن گالری اولیه، در تهران، که تنها چندماه پیش از سقوط شاه ایران افتتاحش کرده بود.
میخواستیم بیشتر دربارة آجرهای طلایی و انقلاب ایران بدانیم، و این که چهطور هنرمندی مفهومی، که جملة "تمام دروغها را بکشید"11 را در ادامة اعتراضات به جنگ ویتنام به تابلوی گوئرنیکا پاشید، به هنرمند خاص و همیشهحاضر خانوادة سلطنتی دربارة هنر معاصر تبدیل شد.
●●● خیلی مشتاقیم دربارة اولین کاری که انجام دادید، یعنی تأسیس گالری شفرازی در تهران و نمایشگاه زدیکیان، بیشتر بدانیم.
او میخواست یک خاکریز درست کند و البته از انجام این کار خیلی مأیوس شده بود؛ سالها بود که هیچکاری انجام نداده و چیزی درست نکرده بود.
ریچارد سرا دستیاری داشت، یک مرد جوان خیلی قوی که در انجام طراحیهای دیوارهای سیاه به او کمک میکرد؛ بومهایی بهغایت بزرگ، که با تکهچوبهای با فشار زیاد روی آنها رنگ روغن میمالیدند و این اثرات تا مدتها باقی میماند.
این اتفاق بهترین کاری بود که میشد برای آنجا کرد.
موزة بزرگ فرش ایران هم تازه افتتاح شده بود، که اولین فرشهای بافتهشده در دنیا در آن قرار داشت، و این به معنای خرید مجدد آنها از واتیکان، و کاخهای انگلیس و فرانسه و آلمان بود.
و شاید در نهایت این بتواند قدمی باشد برای نزدیکترشدن به هدف اصلیترم، که برگزاری و تأسیس یکگالری در نیویورک بود.