خلاصه ماشینی:
دانشجویانی که هرگز پیش از آن، شانس شرکتکردن در هیچیک از آن دست اعتراضاتی را پیدا نکرده بودند، که مثلا دانشجویان فرانسوی، امریکایی یا آلمانی در دهة 60 میلادی در خیابانها انجام میدادند، و دشمن آنها، کسی که قرار بود روی پوسترها علیهاش شعارنویسی شود، کسی نمیتوانست باشد جز شخص شاه.
یادم است زمانی که سرتاسر ایران را رانندگی میکردم، و شاید درست درمیانة کویر، تپههایی بود از نمک، که مردم خرافی آن مناطق معتقد بودند این تپهها، مردمی سنگشدهاند!
من برای این مردم احترام زیادی قائل بودم، اگرچه آنها بسیار فقیر بودند، اما تمیز بودند.
ما همیشه بر این باور بودهایم که آنچه انجام دادید، حرکتی کاملا سیاسی بوده، و همچنان میخواهیم بدانیم، آن زمان واقعا در سر شما چه میگذشت؟ وقتی دست به این کار میزدید، آیا ارزش این اثر را، بهعنوان میراثی تاریخی، در ذهن داشتید؟ اساسا این فکر در یکبرهة زمانی خطرناک به ذهنم رسید.
اما بعد، فکر بعدی که بهذهنم رسیده بود، آن بود که اگر قرار باشد این عبارت خاص، روی یک تابلوی مشهور هنری نقش ببندد، این اثر چه خواهدبود؟ نمیخواستم آنقدر به عقب بازگردم که بهسراغ آثار کلاسیک بروم؛ آنها خیلی دور بودند.
اما حتی اگر خودتان را به یکاثر هنری قرن بیستمی هم محدود کنید، باز از خود میپرسید: کدام نقاشی، کدام اثر هنری برای تأکید بر معنای چنین عبارت و چنین حرکتی به اندازة کافی اثرگذار است؟ پیش از پیکاسو، به جکسن پالک و بارنت نیومن هم فکر کردم.