خلاصه ماشینی:
"(20)گنبد شمالی بیرونی که در سال 480/1088 به وسیله تاج الملک ساخته شد نیز دارای کرد و کار سلطنتی بوده است یعنی احتمالا سلطان قبل از ورود به مسجد لباسش را در آنجا در میآورده است،(21)چون آیات قرآنی آن (سوره 7،آیه 54)در مساجد دیگر کمتر دیده میشود و بر صفت سلطنت خدا تأکید دارد.
(31)در واقع چنانچه بعدا متوجه خواهیم شد مدارس سوریه و آناتولی عموما دارای تنوعهای ویژهای بود و همین میرساند که مدرسه در واقع مشخصههای دقیق پلانی و ساختاری داشته است:آیا احتمال ندارد معماران سده ششم/دوازدهم به طور منظم برای مدارس جدید از این پلانها بهره میگرفتند و یا اینکه مساجد منطقهای را با پلانی بازسازی میکردند که با کرد و کار دقیق و محدود دیگری تطابق کامل داشت(به هر حال تا زمانی که یکی از مدارس کهن کشف و حفاری نشده،نمیتوان شکل اصلی آن را تعیین کرد).
آیا وجود تعداد عظیمی از آرامگاههای این دوره در شمال،از مسیر اورگنج،تقریبا در پامیر،تا بلخ و مرو و در اطراف و درون کوههای جنوبی دریای مازندران و در آذربایجان تصادفی است؟چرا آرامگاههای شمال شرق و منتها الیه شمال غرب از آن نیمه دوم سده ششم/دوازدهم و کمی قبل از آن است و حال آنکه تاریخ آرامگاههای جنوب دریای مازندران به نیمه دوم سده پنجم/یازدهم و نیمه اول سده ششم/دوازدهم برمیگردد؟به دلیل عدم وجود پژوهشهای کافی محلی و فرهنگی برای پاسخگویی به یک چنین سؤالاتی،ناچار باید درباره این آرامگاهها از نظر نوع شناسی سبک و اسلوب صحبت کرد.
اهمیت این بناها در تاریخ معماری ایران نه فقط در بهرهگیریشان از پلان چهار ایوانی موجود در مساجد و کاخها است،بلکه در ساخت و تزیین آنها نیز هست که تنوع و کیفیتی(درباره اینها بعدا صحبت خواهیم کرد)را به نمایش میگذارند که حاکی از دقت نظر و اهمیت دادن به بناهای تجاری و بازرگانی زمانه است."