چکیده:
پیشرفت تحصیلی از مهم ترین شاخص های پیشرفت نظام آموزشی است. هدف این پژوهش بررسی تاثیر آموزش هوش هیجانی بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان بود.در پژوهشی شبه آزمایشی، بانمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای، 44 دانش آموز دخترسال اول متوسطه انتخاب و پیش آزمون هوش هیجانی بار- آن در میان آن ها اجرا شد که بعد از همتاسازی در نمره هوش هیجانی ، به صورت تصادفی در گروه های کنترل و آزمایش جایگزین شدند(22 نفر در گروه آزمایش و 22 نفر در گروه کنترل). دوره 36ساعته آموزش هوش هیجانی در گروه آزمایش به اجرا گذاشته شد. سپس برای هر دو گروه پس آزمون هوش هیجانی انجام شد. شاخص پیش آزمون و پس آزمون پیشرفت تحصیلی ، معدل نیم سال اول و دوم اول متوسطه بود. تحلیل داده ها به روش تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش هوش هیجانی در افزایش پیشرفت تحصیلی به طور معنا داری(005/0> P) موثر بوده است و افزایش پیشرفت تحصیلی را باعث شده است. بنابراین، آموزش هوش هیجانی می تواند یک روش مداخله ای مفید برای افزایش پیشرفت تحصیلی باشد.
خلاصه ماشینی:
اثربخشی آموزش هوش هیجانی برپیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر سال اول متوسطة شهر زنجان قمر کیانی ١∗و علیرضاکاکاوند ∗∗٢ چکیده پیشرفت تحصیلی از مهم ترین شاخص های پیشرفت نظام آموزشـی اسـت .
نتایج پژوهش ها بر وجود رابطة بین مؤلفه های هوش هیجانی و پیشرفت تحـصیلی دلالـت دارند.
Dacre & Qualter آموزش دریافتند که آموزش هوش هیجانی به افزایش هـوش هیجـانی و برخـی اجـزای آن در افراد جوان منجرمی شود.
تحقیقات درزمینة تأثیر آمـوزش هـوش هیجـانی درپیـشرفت تحـصیلی دانـش آمـوزان و دانشجویان در دهه های اخیر در جوامع غربی شروع شـده و در حـال گـسترش اسـت ، ولـیکن پژوهش ها درایران ،به خصوص در زنجـان و در میـان دانـش آمـوزان اول دبیرسـتانی کـه دورة حساسی را سپری می کنند ( وروداز مقطع راهنمایی به دبیرستان ، تقارن با دوران پرفـشار بلـوغ و انتخاب رشتة تحصیلی در این سال تحصیلی که طبیعتا در آیندة تحصیلی و شغلی آن ها نقش به سزایی خواهد داشت )بسیار محدود است .
لذا پژوهش حاضـر بـا هـدف تعیـین اثـربخـشی آموزش هوش هیجانی برپیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر اول متوسطه انجام شد.
فرضیه های پژوهش عبارت بودند از: ١- آموزش هوش هیجانی برپیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر اول متوسطه تأثیر دارد.
همچنین نتایج این پژوهش نشان دادکه آموزش هوش هیجانی افزایش هـوش هیجـانی را باعث می شود.
Elias می شود آموزش هوش هیجانی در برنامة تحصیلی دانش آموزان اول دبیرستان گنجانده شود.
بررسی رابطه هـوش هیجـانی و پیـشرفت تحـصیلی دانش آموزان دوره متوسطه شهر تهران .