چکیده:
امروزه در مطالعه ی دانش محور اقتصاد و فرآیندهای مالی شرکت ها و موسسات علاوه بر داراییهای مشهود دستهی دیگری از داراییها نیز تحت عنوان داراییهای نامشهود یا معنوی ارزش گذاری و ثبت میشوند. یکی از مهمترین و کاربردی ترین داراییهای معنوی، دارایی فکری یا سرمایه فکری است. امروزه شاهد رشد اهمیت سرمایههای فکری، به عنوان یک ابزار مؤثر برای افزایش رقابت شرکتها هستیم و این امر موجب افزایش اهمیت سرمایهی فکری به عنوان مقولهای پژوهشی و اقتصادی شده است. نقش و سهم سرمایه فکری در پیشرفت مدیریتی، فنی و اجتماعی، اقتصادی، موضوع تحقیقات جدید قرار گرفته است. هدف از انجام این مطالعه شناسایی و بیان نقش و اهمیت داراییهــای معنوی در فرآیند سرمایهگذاری، به ویژه سرمایهگذاری مخاطره پذیر، نحوه شناسایی داراییها و شیوههای رایج ارزشگذاری این نوع داراییها و بیان چالشهای موجود در این امر است. نکته ای که همواره به عنوان موضوع چالش برانگیز و مورد بحث برای اقتصاد دانان مطرح بوده است نحوهی اندازگیری و محاسبه ی سرمایه فکری بوده است. لذا در این مقاله سعی شده ضمن ارایه ی تعاریف جامعی از سرمایه فکری و بررسی انوع آن، الگوها و مدلهای اندازه گیری این دارایی را که برگرفته از دیدگاه های دانشمندان و صاحب نظران اقتصاد است، به تفصیل بیان شود.
خلاصه ماشینی:
"نحوهی اندازهگیری سرمایه فکری و کاربردهای آن سعید یادگاری عضو هیئت علمی گروه حسابداری دانشگاه غیرانتفاعی شهید اشرفی اصفهانی- اصفهان سعیده سجاد دانشجوی رشته حسابداری دانشگاه غیرانتفاعی شهید اشرفی اصفهانی- اصفهان احسان کاشی تراش اصفهانی دانشجوی رشته حسابداری دانشگاه غیرانتفاعی شهید اشرفی اصفهانی- اصفهان چکیده: امروزه در مطالعه ی دانش محور اقتصاد و فرآیندهای مالی شرکت ها و موسسات علاوه بر داراییهای مشهود دستهی دیگری از داراییها نیز تحت عنوان داراییهای نامشهود یا معنوی ارزش گذاری و ثبت میشوند.
واژه های کلیدی: سرمایه فکری، ارزشگذاری، دارایی معنوی مقدمه در دو دهه اخیر بسیاری از پژوهشگران و محققان، سرمایه فکری را به عنوان منبع اصلی مزیت رقابتی که ناشی از منابع نامشهود سازمانی است، مورد بحث قرار داده اند.
در حوزه مدیریت و بازار سرمایه تحقیقات تجربی زیادی برای بررسی ارتباط بین سرمایه فکری، عملکرد و بازده مالی در کشورهای مختلف جهان صورت گرفته است و تلاش های قابل توجهی در جهت شناسایی، اندازه گیری و گزارشگری آن انجام شده است.
با توجه به آنچه گفته شد، تعاریف مختلفی در مورد سرمایه فکری گفته شده است که در ادامه به تعدادی از آنها اشاره میکنیم: بنتیس سرمایه فکری را به عنوان مجموعهای از داراییهای نامشهود (منابع، تواناییها، رقابت) تعریف میکند که از عملکرد سازمانی و ایجاد ارزش به دست میآیند.
البته باید توجه داشت که ارزش محاسبه شده برای داراییهای نامشهود دقیق نیست و بیشتر روشهای اندازهگیری به دلیل اینکه به کارگیری آنها مشکل است و اطلاعات و شاخصهای زیادی را لازم دارند و این شاخصها نیز به طور کامل تشریح نشدهاند، پیادهسازی آنها در عمل با مشکلاتی روبرو خواهد بود."