چکیده:
در دهه اخیر علاوه بر تاثیر برنامه های شبکه های ماهواره ای بر نگرش جوانان به مسائل سیاسی، شاهد تغییر در الگوهای فرهنگی جوانان کشور با توجه به جوان بودن جمعیت کشور، نسبت به بسیاری از مسائل از جمله ارزش ها، دین باوری، ملی گرائی، فرهنگ، مد و پوشش و ... هستیم. مقاله حاضر به تاثیر رسانه ها بر هویت جوانان و نیز اثرات برنامه های شبکه های ماهواره ای فارسی زبان بر باورهای دینی و ملی جوانان شهرستان اراک می پردازد. این مطالعه به روش پیمایش و جمعیت نمونه 400 نفری و جامعه آماری 16 تا 24 سال صورت گرفته است. نتایج ضریب همبستگی شاخص نقش ماهواره در کاهش گرایش جوانان به ارزش های دینی و فرهنگ ملی در سطح یک درصد، رابطه معناداری نشان می دهد مبنی بر این که هر چه مدت تماشای ماهواره از سوی جوانان افزایش می یابد ارزش های دینی جوانان سست تر و از گرایش آنان به فرهنگ ملی کاسته می شود. در چنین شرایطی، سیاست گذاران فرهنگی جامعه باید حرکت خلاقانه و آگاهانه ای را برای کاهش اثرات منفی برنامه های شبکه های ماهواره در پیش گیرند. در این میان نقش رسانه در تغییرات فرهنگی جامعه و تاثیرگذاری بر مخاطبان بخصوص قشر جوان، محوری اساسی به شمار می رود.
خلاصه ماشینی:
"برای محاسبه این شاخص از جوانان خواسته شد که نظر خود را در خصوص نقش ماهواره در گرایش آنان به مسائل ضد اخلاقی در قالب عباراتی که برای آنان خوانده میشود بیان کنند: (به تصویر صفحه مراجعه شود) نتایج کلی این شاخص نشان میدهد که در مجموع 64/7 درصد جوانان با این نظر که برنامههای شبکههای ماهوارهای فارسی زبان باعث گرایش جوانان به مسائل ضد اخلاقی میشوند«کاملا موافق یا موافق»و 35/3 درصد«مخالف یا کاملا مخالف» هستند.
برای محاسبه این شاخص از جوانان خواسته شد که نظر خود را در خصوص نقش ماهواره در کاهش گرایش جوانان به ماهواره در قالب عباراتی که برای آنان خوانده میشود،بیان کنند: (به تصویر صفحه مراجعه شود) نتایج کلی این شاخص نشان میدهد که در مجموع 51 درصد جوانان با این نظر که برنامههای شبکههای ماهوارهای فارسی زبان باعث کاهش گرایش جوانان به فرهنگ ملی میشوند«کاملا موافق و موافق»و 49 درصد«مخالف و کاملا مخالف»هستند.
برای محاسبه این شاخص از جوانان خواسته شد که نظر خود را در خصوص نقش ماهواره در کاهش گرایش جوانان به خانواده در قالب عباراتی که برای آنان خوانده میشود،بیان کنند: (به تصویر صفحه مراجعه شود) نتایج کلی این شاخص نشان میدهد که در مجموع 59/2 درصد جوانان با این نظر که برنامههای شبکههای ماهوارهای فارسی زبان باعث کاهش گرایش جوانان به خانواده&%05424MMFG054G% میشوند«کاملا موافق و موافق»و 42/8 درصد«مخالف و کاملا مخالف»هستند."