چکیده:
این پژوهش با هدف بررسی دیدگاه مدیران دوره های تحصیلی دربارة مولفه های
مختلف هویت ملی از قبیل ارزش های ملی، دینی، انسانی و جامعه ای انجام گرفته
است. روش پژوهش به صورت کمی و کیفی است که نمونه کمی آن تعداد 274
نفر مدیران زن و مرد دوره های مختلف تحصیلی آموزش و پرورش استان
مازندران و نمونه کیفی شامل مصاحبه عمیق با 5 نفر از روسای آموزش و
پرورش استان بوده است. روش گردآوری اطلاعات این پژوهش به صورت
میدانی است که در بخش کمی از ابزار پرسشنامه محقق ساخته و در بخش کیفی
از مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده شد. یافته های پژوهش کمی بیانگر آن است
که مولفه ارزش های ملی و دینی تحقق پیدا کرده است ولی ارزش های انسانی و
جامعه ای از ابعاد هویت ملی تحقق نیافته است. یافته های حاصل از مصاحبه با
مدیران بیانگرآن است که دورة ابتدایی به علت زیرساخت بودن از بهترین دوره ها
برای آموزش هویت ملی است. هم چنین مهم ترین نقطه ضعف نظام آموزشی
کشور درآموزش هویت ملی جامع وگسترده نبودن این نوع آموزش ها است.
علاوه براین لازم است آموزش هایی هم به صورت رسمی و هم غیررسمی جهت
آموزش این مفهوم در دوره های مختلف تحصیلی با توجه به شرایط و
خصوصیات سنی و رشدی انجام گیرد.
خلاصه ماشینی:
"بدینجهت،رسالت نظامهای آموزشی در هرکشور پرورش افرادی است که بتوانند با شناخت درست و دقیق از خود و فرهنگ و ارزشهای ملی و مذهبی خود به عرصههای اجتماعی و جهانی وارد شوند و مهمتر از همه،کتابهای درسی در نظام آموزش رسمی،وظیفۀ سنگینی ایفا میکنند و باید چنان عمل نمایند که هویت افراد از سطوح مختلف(فردی تا جهانی) بهصورت کامل پوشش داده شود تا از خروجی این نظام،دانشآموختگان با شخصیتی متعادل،چندبعدی و متعهد وارد جامعه شوند(کهنهپوشی،1387:2).
سؤال شماره 2:در نگاه مدیران کدامیک از ابعاد هویت ملی تحقق یافته است؟ این سؤال که نتایج دادههای کمی حاصل از پرسشنامه و سؤالات آماری تحقیق میباشد،نشان داد که از دیدگاه مدیران ابعاد ارزشهای ملی و دینی تحقق پیدا کرده و سایر ارزشها(انسانی-جامعهای)از هویت ملی تحقق پیدا نکرده است،که نتایج مقایسهای بین گروههای مختلف مدیران به شرح زیر میباشد: 1-آیا تفاوت معناداری بین دیدگاه مدیران آموزشی زن و مرد در دورههای تحصیلی در خصوص مؤلفههای هویت ملی وجود دارد؟ جدول 6:دیدگاه مدیران نسبت به ابعاد هویت ملی برحسب جنسیت (به تصویر صفحه مراجعه شود) باتوجه به P???
لذا این قسمت از یافتههای تحقیق با طرح سؤالات زیر انجام گرفت: 1-با شنیدن هویت ملی چه تصوری در ذهنتان تداعی میشود؟ 2-به نظر شما هویت ملی باید در کدام یک از دورههای تحصیلی(ابتدایی،راهنمایی یا متوسطه)گنجانده شود؟ 3-دلایل شما برای این دوره چیست؟ 4-چگونه میتوان هویت ملی را آموزش داد؟ 5-اهمیت هویت ملی را بیان کنید؟ 6-نقاط قوت و ضعف آموزش هویت ملی را در چه میبینید؟ 7-وضعیت فعلی هویت در نظام آموزشی ایران را چگونه ارزیابی میکنید؟ بنابر آنچه از مصاحبه حاصل گردید؛میتوان اظهار نمود که با شنیدن هویت ملی، بعد ایرانی-اسلامی بودن در ذهن تداعی میگردد."