خلاصه ماشینی:
"(به تصویر صفحه مراجعه شود) زبان و ادبیات نگاهی به آرایههای شعر علیرضا قزوه ندا مهرداد(کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی) زیباشناسی شعر شاعران معاصر بهویژه شاعران بعد از انقلاب اسلامی کمتر مورد توجه و تحقیق صاحبنظران قرار گرفته است؛ازاینرو ظرایف ادبی شعر امروز ایران در محاق مانده و نام شاعران صاحب ذوق پس از انقلاب نیز از دیدهها و شنیدهها دور نگه داشته شده است.
(گودرزی،1387:28) {Sشور به پا میکند،خون تو در هر مقام# میشکنم بیصدا در خود،هر صبح و شامS}(قزوه،1389:35) شور و غوغا برپا کردن(مسند)در این بیت به خون(مسند الیه)اسناد (به تصویر صفحه مراجعه شود) داده شده است که یک خبر غیر حقیقی(مجازی)است.
{Sدل گفتم و این دل،سجاده مکهست# تسبیح مدینهست مهر عتبات استS} (همان،63) {Sمثل دریا ناله سر کن در شب توفان موج# هیچچیز از ما نمیماند مگر فریادهاS} (قزوه،1388:22) دریا شدن را به مخاطب خود نسبت میدهد که همانند«ناله سر کن»با توجه به مفرد بودن طرفین تشبیه مطلق به مطلق است و در ضمن با توجه به وجه شبه،تشبیه مفصل را نیز تشکیل داده است.
استعاره: یکی از شاخصههای ارزشمند در زیباشناسی اشعار قزوه استفاده از انواع استعاره است و در تشخیص نیز شاعر به مفاهیم متنوعی توجه نشان داده و در سطح گستردهای از آن استفاده کرده است که در این زمینه نیز توجه شاعر،بیشتر به عناصر مذهبی و دینی،همچنین دفاع مقدس است.
{Sهفتاد و دو ستاه غریبانه سوختند# این است آن شبی که سحرها در او گم استS} (قزوه،1386:17) شاعر در این بیت یاران امام حسین را که در کربلا به شهادت رسیدند ستاره،که مستعار منه نیز هست،ذکر کرده است و با توجه به این که از هردو طرف از استعاره سخن به میان آمده است مصرحه مطلقه نامیده میشود."