خلاصه ماشینی:
"تیم واترز سپس پرسید:چگونه انتظار میرود کهاین مفاهیم دینی،قانونی و حقوقی رابطه یا ثمرهای برایمباحث بین المللی داشته باشند که اساسا،و در بنیاد وطبیعت خود،سکولارند؟کمی پاسخ داد که مسلمانانبراساس آیۀ ذیل ملزم شدهاند که دیگران را به گفتوگوفرا خوانند:{/«قل یا ایها الکتاب تعالوا الی کلمه سواء بیننا وبینکم الا نعبد إلا الله و لا نشرک به شیئا و لا یتخذ بعضااربابا من دون الله فإن تولوا فقولوا اشهدوا بانا مسلمون/}؛بگو ای اهل کتاب!بیایید از آن کلمه حق،که میان ما وشما یکسان است،پیروی کنیم و آن کلمه این است که بهجز خدای یکتا را نپرستیم و چیزی را با او شریک ندانیم وبرخی،برخی دیگر را به جای خداوند به ربوبیت نگیریم.
همین گونه مسلمانان نیز ادعا میکنند که حقوق اساسی ووظایفی که قانون اسلامی توصیف میکند،تنها از آن مسلماناننیست،بلکه ادعا میشود آنچه اسلام حق میداند،برایهمگان حق است(البته با توجه به برخی محدودیتهایمجاز).
تیم واترز پذیرفت که اهداف متقابل متعددی میتواننداز طریق گفتوگو به دست آید،اما تردید داشت که وقتی قدرتتنها راهی به نظر میآید که میتواند اندیشۀ حقوق لیبرالی را تحققبخشد،چگونه میتوان گفتوگو را به جای آن توصیه کرد.
ابتدا به نمونههایی از آیاتی که واژه«اهلکتاب»در معنای عام خود به کار رفته است اشاره میکنیم: -{/«و لا تجادلوا اهل الکتاب الا بالتی هی احسن»/}(عنکبوت46/) -{/«ودت طائفه من اهل الکتاب لو یضلونکم»/}(آل عمران69/) از سوی دیگر،و در بسیاری از آیات قرآنی،این واژه به گروه خاصیاز اهل کتاب اطلاق شده است؛گاه تنها به یهودیان و گاه تنها به مسیحیان(نصاری)؛مانند:{/«یا اهل الکتاب لا تغلوا فی دینکم و لا تقولوا علی اللهالا الحق انما المسیح عیسی بن مریم رسول الله»/}(نساء171/)که با توجهبه تمام آیه معلوم میشود مراد از«اهل الکتاب»،نصاری هستند."