خلاصه ماشینی:
"گروه دیگری از مخالفان و معترضان ادعا میکنند:نه اینکهخداپرستی نامنسجم،باطل یا شاید«احتمالا باطل»باشد(هرچند برای رسیدن به این نتیجه،استدلال قانعکننده بسیاراندکی وجود دارد)،بلکه به گونهای غیرمستدل (unreasonable) یا غیرعقلانی (ivvational) است کهبه خدا اعتقاد داشته باشیم،حتی اگر چنین بنماید که این اعتقاددرست و صادق است.
دیدگاه شما درباره اینکه انسان از کدام نوع مخلوقات است،تمامیا بخشی از دیگر دیدگاه شما را مشخص خواهد کرد که برای انسانچه چیز عقلانی یا غیرعقلانی است که به آن اعتقاد داشته باشد.
از همینرو،برای خداپرست آسان است که به این پرسشها پاسخدهد:کارکرد درست چیست؟اینکه استعدادها و قوای شناختی مندرست کار کنند چه معنایی دارد؟اختلال شناختی چیست؟کارکرد طبیعیچیست؟قوای شناختی من هنگامی کارکردی طبیعی دارند که به شیوهایکار کنند که خداوند آنها را برای آن طراحی کرده است.
به سخن دیگر،اگر مخالف دلیل گرای ما ادعا کند که خداپرستیبدون دلیل،غیرعقلانی و نامعقول است،و اگر بکوشد غیرعقلانیت رابا اصطلاحاتی چون نقص یا اختلال معنا کند،آنگاه شرحی درباره اینتصور و برداشت را به ما بدهکار است:چرا او گمان میبرد کهخداپرستی-دستکم در این عرصه زندگی-گونهای اختلال است؟مهمتر اینکه:او اختلال را چگونه تصور میکند؟او اختلال و مفهوممتضاد آن را چگونه میبیند؟او چگونه مفهوم«کارکرد درست»یک(به تصویر صفحه مراجعه شود)سازواره یا سامانۀ سازمند یا بخشی از کارکرد درست یک سازواره را شرحمیدهد؟فرض این است که او نمیتواند کارکرد درست ابزار ذهنی وفکری مرا ببیند،همان کارکردی را که این ابزار برای آن طراحی شدهاست.
اکنون مجال نیست که در اینجا توضیحی افزونتر داده شود،امادستکم این نکته آشکار است که مخالف،استدلالی را برای ایننتیجهگیری به ما بدهکار خواهد بود:اعتقاد به خدا واقعا کمتر از الحادو لاادریگری احتمال دارد موجب بقای فردی یا نوعی ما شود."