چکیده:
این پژوهش در راستای هدفهای برنامه سوم توسعه کشور و در ادامه فعالیتهای علمی پژوهشگرانی مانند چندلر (1962، استراتژی و ساختار)، دیوید (1999، استراتژی و محیط)، دفت (1998، مدیریت استراتژی و اثربخشی)، رابینز (1990، موفقیت سازمان) و صاحب نظران دیگر صورت گرفته است. این پژوهشگران درخصوص مفاهیم اثربخشی، استراتژی، سبکهای مدیریت و رابطه متقابل این مفاهیم کار تجربی کردهاند و هدف آنها یافتن راهکارهای بهتر برای ارتقای بهرهوری سازمانی بوده است. در این مقاله به گونهای مختصر نحوه برپایی پیش فرضهای نظری پژوهش، جمعآوری، مقابله، توصیف، و تحلیل آماری اطلاعات به منظور یافتن یافتههای پژوهش ذکر شده است و به اندیشه اندیشهگران مباحث استراتژی، اثربخشی و سبک مدیریت و رهبری اشاره گردیده است. اطلاعات جمعآوری شده از چهل شرکت دولتی جمهوری اسلامی ایران که حجم بودجه آنها نود درصد حجم بودجه شرکتهای دولتی است با استفاده از شاخصهای میانگین، میانه، درصد، توزیع فراوانی، و نمودار ستونی توصیف شده است. برای تحلیل ارتباطات بین متغیرهای سهگانه بالا در شرکتهای نمونه نیز از مدلهای آماری، تحلیل واریانس عاملی، تحلیل رگرسیون چند متغیری و مدل خطی لگاریتمی استفاده شده است. مهمترین نتیجه تحلیل اطلاعات جمعآوری شده آن است که عامل استراتژی در هر شرایطی روی اثربخشی سازمانی تاثیر دارد و اثر آن از سبک مدیریت و سایر عوامل موثر در اثربخشی بیشتر است. در جامعه مورد پژوهش، استراتژی توسعه بیش از سایر استراتژیها و سبک مدیریت وظیفه مدار بیش از سبک مدیریت رابطه مدار بر اثربخشی- یعنی میزان تحقق هدفها و رضایت شغلی کارکنان- تاثیر دارد.
The present study is conducted in tanderm with objectives set out in Iran's Third Development Plan and follows up on studies by such researchers as Chandler (1962،Strategy and Structure)، David (1999، Strategy and Environment)، Deghat (1998، Strategy and Efficient Management)، Robins (1990، Organization Success) and others، all of whom have worked on concepts such as efficiency، strategy، management styles، and their interactions to promote productivity in the organizations. The article briefly presents the hypotheses and discusses data collection، collation، description، and statistical analysis that contribute to the research findings. The article، moreover، highlights the experts' views on strategy، efficiency، management models، and leadership. Data collected from forty state-owned companies in the Islamic Republic of Iran، whose budget constitutes ninety percent of the total budget of all such companies، is analyzed using median، mean، percentile، frequency distribution، and bar graphs. Statistical models، factor variance analysis، multivariable regression model، and linear logarithm model have been used to analyze the relationship among the study's three variables in sample companies. The most important research finding is that strategy affects organizational efficiency under any and all conditions، with its impact far outpacing the effect management style or other factors could have. In the research population، development strategy was more effective than other strategies، while duty-based management was more effective than relationship-based management in promoting the employees' objectives and job satisfaction.