چکیده:
مسئله خرید و فروش اعضای بدن از جمله مسائل مستحدثه فقهی است که فقیهان امامیه در پاسخ به این مسئله دو نظریه را اختیار نموده اند. عده ای از آنان به استناد روایات متضمن مفاد بطلان بیع میته و اجماع بر آن، حکم وضعی خرید و فروش اعضای بدن را بطلان و حکم تکلیفی آن را حرمت دانسته اند. در مقابل، گروهی دیگر به استناد عمومات و اطلاقات آیات و روایات، این خرید و فروش را حلال و صحیح تلقی نموده اند. در این نوشتار، ضمن نقد و بررسی ادله قائل ین به حرمت و بطلان خرید و فروش اعضای بدن و با توجه به ترتب منفعت محلله عقلائی بر پیوند اعضاء از جمله نجات جان انسان یا رهایی انسانی از درد و رنج که خود یک غرض عقلائی است، و با توجه به شمول عمومات ادله بیع بر جواز و صحت خرید و فروش اشیائی که دارای منافع و اغراض عقلائی هستند، بر نظریه جواز و صحت تاکید شده است.
Buying and selling human organs is among the newly-arisen jurisprudential issues، about which the Imāmī jurists have opted two theories in response to this issue. Some of them have regarded the situational decree of buying and selling human organs as invalidity according to the traditions comprising of the contents invalidating the purchase of dead animal and the consensus on it، and have viewed its impositive decree as prohibition. In contrast، another group have regarded this buying and selling as lawful and sound according to the generalities of the Qur’ānic verses and traditions. In this writing، while critically reviewing the arguments of those maintaining the prohibition and invalidity of buying and selling the body organs and with respect to deriving rational and lawful benefits from organ transplantation including saving the life of a person or relieving a person from pain and suffering، which is in itself rationally motivated، and in view of the inclusion of the generalities of sale contract (bay‘) evidences in the permissibility and soundness of buying and selling the objects that have rational benefits and motives، the permissibility and soundness of this theory is emphasized.