چکیده:
مسئله مورد تبیین در این مقاله وجود رابطه علی دو جانبه میان بازدهی آموزشی هر کشـور بـا میزان توسعه یافتگی ١ آن می باشد؛ بدین معنی که آموزش و پرورش در هر جامعه ای در عین حال که متاثر از سطوح مختلف توسعه موجود در آن است ، خود نیز به عنوان متغیر مستقل در تحولات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی جامعه تاثیر می گذارد. لذا سوال اصلی مطالعه حاضر عبارت اسـت از این که آیا میزان توسعه یافتگی با بازدهی نظام آموزشی رابطه معنادار متقابل دارد؟ در مقاله حاضر از روش تطبیقی کمی یا تحلیل بین کشوری استفاده گردیده است ؛ که در آن از دادههای ثانویه ٧٠ کشور جهان، در بین سالهای ٢٠٠٤-١٩٩٩، بهرهگرفته شده است . آزمون نیکویی برازش مدلهای الگوی معادلات ساختاری حاکی از برازش خوب مدل عنوان شده با دادههای مشاهدهشده در ٧٠ کشـور جهان است و نشان می دهد توسعه یافتگی جامعه بر بازدهی آموزشی تاثیر دارد و از سـوی دیگـر بازدهی آموزشی نیز تاثیر معناداری بر سطوح مختلف توسعه دارد. نتایج رگرسیونی نیز نشان می دهند توسعه اقتصادی با ٠/٢٧، توسعه سیاسی با ٠/١٤ و توسعه اجتماعی با ٠/٢٩ سهمی را در تبیین متغیر وابسته (بازدهی نظام آموزشی ) داشته اند.
خلاصه ماشینی:
com چکیده مسئله مورد تبیین در این مقاله وجود رابطه علی دو جانبه میان بازدهی آموزشی هر کشـور بـا میزان توسعه یافتگی ١ آن می باشد؛ بدین معنی که آموزش و پرورش در هر جامعه ای در عین حال که متأثر از سطوح مختلف توسعه موجود در آن است ، خود نیز به عنوان متغیر مستقل در تحولات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی جامعه تأثیر می گذارد.
از این رو بررسی رابطـه متقابـل توسـعه اقتصـادی، اجتمـاعی و سیاسـی بـا نظـام آموزشی امری است که در سالهای اخیر مورد توجه و بررسی هـای دقیـق محققـان قرارگرفتـه اسـت (باررو،٢٠٠٠؛ وودهال و بلاوگ،٢٠٠٠؛ استراتن و دیگران،٢٠٠٥؛ لمپـرو،٢٠٠٦؛ داهلـین بـرین ، ٢٠٠٧؛ ویسـزورک،٢٠٠٨) و مـی توانـد اهمیـت بسـزایی در روشـن سـاختن چشـم انـدازها و دورنماهـای سیاست گذاری و برنامه ریزی آینده جوامع داشته باشد، به نحوی که امروزه سرمایه گذاری درآمـوزش و پرورش مفیدترین و اثربخش ترین شکل سرمایه گذاری در درازمـدت مـی باشـد و اسـتقلال فرهنگـی ، سیاسی و اقتصادی هر جامعه تا حد بسیار زیـادی بـه آن بسـتگی دارد (مالاسـیس ،١٣٦٩؛ تومـا،١٣٧٠؛ چلبی ،١٣٨٥؛ ویلر،١٩٨٠؛ هاربیسون و مایرز؛ بـاررو،٢٠٠٠ و داهلـین ، ٢٠٠٧).
آنچه می توان در رابطه میان نظـام اقتصادی و نظام آموزشی پذیرفت این است که آموزش و پرورش و اقتصاد بـه یکـدیگر وابسـته انـد و مطالعات تجربی و تطبیقی مختلف حاکی از رابطه بین توسعه اقتصادی و توسـعه آموزشـی مـی باشـند، بدین ترتیب که با افزایش سرانه تولید ناخالص داخلی ، فرصت تخصـیص منـابع و اعتبـارات بیشـتری برای آموزش و پرورش مهیا می گردد و منجر به گسترش آموزش می شود و بر بازدهی نظـام آموزشـی تأثیر می گذارد.