چکیده:
مصرف نمایشی یا تظاهری، کنش نمادینی است که هدف عمده آن جلب توجه دیگران نسبت به خود و تمایز خود از دیگران است .فرضیه اساسی نوشتار حاضر این بوده است کـه مصـرف نمایشـی پوشاک تحت اثر انفرادی و ترکیبی (تعاملی )پایگاه اجتماعی ،جنسیت و دینداری است ؛ ایـن اثرگـذاری برحسب اینکه مصرف کننده در معرض چه وضعیتی ازلحاظ انتظارات دیگران مهم ، تبلیغات مصـرفی کالا و شرایط سنی باشد، متفاوت خواهد بود. نتایج وارسی ایـن فرضـیه بـر روی ٢٧٢ دانـش آمـوز دبیرستانی درشاهرود نشان می دهد که اولا میل به مصرف نمایشی پوشاک نسبتا بالاسـت .ثانیا بخـش عمده ای از نوسانات میل به مصرف نمایشی پوشاک در بین دانش آموزان،تحت اثر هم زمـان پایگـاه اجتماعی ،دینداری،جنسیت ،سن ،انگیزه پیروی از دیگران مهم ،توجه به تبلیغات مصرفی رسانه و برخـی ازاشکال ترکیبی (تعاملی )آن هاست .در این میان اثرنسبی سه متغیرانگیـزه پیـروی ازدیگـران مهم ،پایگـاه اجتماعی و توجه به تبلیغات مصرفی رسانه ها"بیش ازسایر متغیرهاست وبرمبنای آگـاهی ازمقـادیر آن ها،پیش بینی دقیق تری می توان ازتغییرات مصرف نمایشی پوشاک بعمل آورد.ثالثا ازهشت متغیر منفرد وترکیببی که برمصرف نمایشی پوشاک تاثیرمعنادار دارند، اثرشـش متغیرافزاینـده واثـردو متغیرکاهنـده است .دومتغیراخیرشامل "دینداری"و متغیرترکیبی "پسر بودن و پایگاه اجتماعی " است .
خلاصه ماشینی:
فرضیه اساسی نوشتار حاضر این بوده است کـه مصـرف نمایشـی پوشاک تحت اثر انفرادی و ترکیبی (تعاملی )پایگاه اجتماعی ،جنسیت و دینداری است ؛ ایـن اثرگـذاری برحسب اینکه مصرف کننده در معرض چه وضعیتی ازلحاظ انتظارات دیگران مهم ، تبلیغات مصـرفی کالا و شرایط سنی باشد، متفاوت خواهد بود.
ثانیا بخـش عمده ای از نوسانات میل به مصرف نمایشی پوشاک در بین دانش آموزان،تحت اثر هم زمـان پایگـاه اجتماعی ،دینداری،جنسیت ،سن ،انگیزه پیروی از دیگران مهم ،توجه به تبلیغات مصرفی رسانه و برخـی ازاشکال ترکیبی (تعاملی )آن هاست .
مصرف نمایشی ، پایگاه اجتماعی ، دینداری، دیگران مهم ، تبلیغات مصرفی رسانه مجلة علوم اجتماعی دانشکدة ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد، پاییز و زمستان ١٣٩١، صص ١٨٣- ١٩٨ تاریخ دریافت : ١٣٩٠/٥/١١ تاریخ تصویب : ١٣٩٠/١٠/١٢ بیان مسئله امروزه یکی از شیوه های رایج برای متمایز شدن اقشار و گروههای اجتماعی از یـک دیگـر، سبک زندگی ١ آنان است .
درعین حال،بایدتوجه داشت کـه لبـاس حامـل معانی مختلف اجتماعی و فراتر از وسیله پوشاندن بدن انسان است و غالبا به عنـوان " شـکلی از ارتباط غیر شفاهی ، منعکس کننده هویت پوشـنده اسـت »( پـایلو و همکـاران٩، ٢٠٠٣:٤ ؛ جولیـا، 1 Life style 2 Mike feather stone 3 David and Theo van 4conspicuous consumption 5 Anele Vosyliute 6junli and xuchu ٨- Potlatch: نابود کردن اموال که به تشریفات خاصی صورت می گیرد وعملی غیر اقتصاgدgیi اwسTت JuliA ٧ 9 Paulo Ribeiro Cardoso, George Tsour vakase.
٣ این پیمایش به عنوان فعالیت پایان نامه تحصیلی دوره کارشناسی ارشد پژوهش علوم اجتماعی خانم هاجر وزیری باعنوان "عوامل موثر بر مصرف نمایشی پوشاک در بین دانش آموزان دبیرستانی شاهرود " در دانشگاه فردوسی مشهد به انجام رسیده است .