چکیده:
به منظور بررسی رابطه ادراک و انتظار دانش آموزان از جوّ کلاس با پیشرفت تحصیلی آنان وهم چنین رابطه ادراک و انتظار معلمان این دانش آموزان از جوّ کلاس با پیشرفت تحصیلی آنان به طور تصادفی ٤٤ کلاس دخترانه و پسرانه پنجم ابتدایی در نظر گرفته شد که از هر کلاس ٤دانش آموز (١٧٦= N)به همراه معلم آنان (٤٤= N)جهت انجام این پژوهش در سطح شهرستان کاشان انتخاب شدند. اطلاعات مورد نیاز، بر اساس پرسش نامه ی جوّ روانی - اجتماعی کلاس و کارنامه های تحصیلی دانش آموزان جمع آوری و در تحلیل آماری نتایج از آزمون t (وابسته و مستقل ) و تحلیل رگرسیون چند متغّیره استفاده شده است . نتایج این پژوهش نشان داد که میزان انتظار از جوّ کلاس ، هم برای معلمان و هم برای دانش آموزان ، بالاتر از میـزان ادراک است . هم چنین ، سطح انتظارو ادراک معلمان از جوّ کلاس بالاتر از سطح انتظارو ادراک دانش آمـوزان اسـت و نیز بین ادراک و انتظار دانش آموزان از جو روانی - اجتمـاعی کـلاس بـا پیـشرفت تحـصیلی آنهـا رابطـه وجـود دارد ولیکن بین ادراک و انتظار معلمان از جو روانی – اجتماعی کلاس با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان رابطـه ای معنـادار مشاهده نگردید. در مجموع ، یافته های تحقیـق نـشان داد کـه بـین جـوّ روانـی - اجتمـاعی کـلاس و پیـشرفت تحـصیلی رابطه ی معناداری وجود داردومی توان بر اساس جـوّ روانـی- اجتمـاعی کـلاس ، پیـشرفت تحـصیلی دانـش آمـوزان را پیش بینی کرد.
خلاصه ماشینی:
com 1 1- perception 2- anticipation 3- educational promotion 4- classroom social mental atmosphere مقدمـه بررسی جوّ روانی- اجتماعی کلاس درس دانش آموزان و میزان رابطه ی آن با پیشرفت تحصیلی از جمله موضوعاتی است که همواره مورد توجه معلمان ، مدیران ، دست اندرکاران آموزش و پرورش و هم چنین والدین بوده است .
اما t محاسبه شده در مؤلفه های اهمیت دادن به کار و تکلیف و نظم و سازمان دهی مطالب وبه کار بستن مقررات معنی دار نمی باشد (٠٠٥ جدول ٣:مقایسه میانگین کلی نمرات ادراک و انتظار دانش آموزان شاخص آماری میانگین انحراف معیار t سطح معناداری مؤلفه ادراک 27/14 4/50 0/000 6/54 انتظار 29/33 4/29 با توجه به نتایج جدول ٣ در سطح ٠٠١>p بین ادراک و انتظار دانش آموزان از جوّ روانی - اجتماعی کلاس تفاوت معنادار وجود دارد؛ یعنی دانش آموزان از جوّ روانی - اجتماعی کلاس راضی نبوده و انتظار دارند که اوضاع بهتری بر کلاس حاکم شود.
جدول ٤:مقایسه میانگین نمرات ادراک و انتظار معلمان از مؤلفه های جوّ کلاس ادراک انتظار سطح مؤلفه انحــراف انحــراف t r میانگین میانگین معناداری معیار معیار مشارکت 5/16 0/949 5/33 0/844 1/54 0/134 0/788 دل بستگی متقابل بین 0/368 0/161 1/43 0/889 4/96 0/915 4/70 دانش آموزان برخورداری از پشتیبانی 0/369 0/282 1/09 0/980 4/93 1/08 4/70 معلم اهمیت دادن به کارو 0/411 0/573 0/571 0/764 4/96 0/973 4/86 تکلیف نظم و سازمان دهی 0/119 0/083 1/79 1/20 4/83 0/82 4/33 مطالب به کار بستن مقررات 5 0/017 5/20 0/664 0/881 0/385 0/51 نوآوری آموزشی 4/56 0/897 5 0/982 2/21 0/035 0/352 همانطور که جدول ٤ نشان می دهد t محاسبه شده فقط در مؤلفه نوآوری آموزشی در سطح ٠٠٥>p معنادار است .