چکیده:
پژوهش حاضرباهدف شناسایی رابطه هویت فردی ،سبک های دلبستگی بامیزان بهزیستی روانشـناختی جوانـان دانشجوی شاغل به تحثیل دردانشگاه آزادوهمچنین میزان تاثیرمحل اقامـت برهویـت یـابی وبهزیسـتی روانشـناختی آنـان انجام شده است .تعدادنمونه هادراین پژوهش ١٢٠نفربوده استکه ٤٣نفرمردو٧٧نفرزن بودنـد .٩٦نفربـومی و ٢٤نفرغیربـومی بامیانگین سنی ٢٢/٧٦ سال بودند.یافته های پووهش دردوبخش توصیفی واستنباطی تدوین شده است .دربخـش اسـتنباطی ازآزمون تحلیل واریانس ورگرسیون خطی چندگانه استفاده شد.برای سنجش هویت ازپرسشنامه حالـت هویـت بنیـون - آدامزوبرای سبک های دلبستگی ازپرسشنامه دلبستگی هازن وشاوروبرای بهزیستی روانشناختی ازپرسشنامه بهزیستی روان شناختی ریف استفاده شد.نتایج رگرسون حاکی ازآن است که ابعادچهارگانه هویت ،سبک دلبسـتگی ،جنسـیت ومحـل اقامت روی هم ٠/٤١ واریانس نمره کل بهزیستی روان شناختی جوانان راتبیین می کندکه ازبین آنهامحل اقامت وهویـت آشفته اثرپیش بینی کنندگی معنی داری روی نمره کل بهزیستی روانشناختی جوانان دارند.
خلاصه ماشینی:
رابطه بین هویت فردی ،سبک های دلبستگی بابهزیستی روان شناختی درجوانان 1 دکترسیف اله بهاری * چه گورفرکیش ** پژوهش حاضرباهدف شناسایی رابطه هویت فردی ،سبک های دلبستگی بامیزان بهزیستی روانشـناختی جوانـان دانشجوی شاغل به تحثیل دردانشگاه آزادوهمچنین میزان تأثیرمحل اقامـت برهویـت یـابی وبهزیسـتی روانشـناختی آنـان انجام شده است .
برای سنجش هویت ازپرسشنامه حالـت هویـت بنیـون - آدامزوبرای سبک های دلبستگی ازپرسشنامه دلبستگی هازن وشاوروبرای بهزیستی روانشناختی ازپرسشنامه بهزیستی روان شناختی ریف استفاده شد.
نتایج رگرسون حاکی ازآن است که ابعادچهارگانه هویت ،سبک دلبسـتگی ،جنسـیت ومحـل اقامت روی هم ٠/٤١ واریانس نمره کل بهزیستی روان شناختی جوانان راتبیین می کندکه ازبین آنهامحل اقامت وهویـت آشفته اثرپیش بینی کنندگی معنی داری روی نمره کل بهزیستی روانشناختی جوانان دارند.
بهزیستی اجتماعی نیز دارای ٥ مؤلفـه اسـت :یکپـارچگی اجتمـاعی (احسـاس تعلــق نســبت بــه جامعــه ،احســاس داشــتن مشــترکاتی باجامعــه خــود )،پــذیرش اجتمــاعی (درک فردازخصوصیات وصفات افرادجامعه به عنوان یک کلیت وپـذیرش ایـن کلیت ،د یـدمثبت نسـبت بـه افرادجامعه )،مشارکت اجتمـاعی (ارزشمنددانسـتن اجتمـاع خود،خودراعضـومهمی ازجامعـه دانسـتن 1 2.
دراین پژوهش نیزسعید شـده اسـت بـه یـک ردیـف ازسؤالاتی که در موردهویت ،سبک های دلبستگی وبهزیستی روان شناختی جوانان وجودداردپاسـخ داده شود.
یکـی ازروانشناسـان کـه بـه 1 صورتی وسیع وبنیادی به موضوع هویت پرداخته است اریکسون (١٩٦٨،ترجمـه براهنـی ، ١٣٨٣)مـی باشد.
حال باتوجه به مطالب فوق ،هدف پژوهش حاضراین است که به مطالعه رابطه هویت فـردی وسـبک های دلبستگی بابهزیستی روان شناختی جوانان بپردازد روش روش تحقیق دراین پژوهش ،روش همبستگی ،رگرسیون است .
نتایج تحلیل واریانس برای بررسی معنی داربودنمدل پیش بینـی کننـده ی نمره کل بهزیستی رواشناختی دانشجویان نشان می دهدکه متغیر های پیش بین اثرپیش بینی کنندگی معنی داری درمدل دارند( ٠٠٥>P و٤٦١ =(١١٠و٩)F) .