چکیده:
این پژوهش باهدف پیشنهاد«ایجادنظام امانت بـین کتابخانـه ای بـرای کتابخانـه هـای دانشـگاه آزاداسـلامی درسراسرکشور»به انجام رسیده است .دراین پژوهش وضع موجود٨٤کتابخانه مرکزی واحـدهای جـامع وبسـیاربزرگ دانشگاه آزاداسلامی به شیوه پیمایشی بااستفاده ازپرسش نامه درزمینه استانداردهای کتابخانه های دانشگاهی ،امکانـات وتجهیزات موجودآنهادرزمینه کامپیوتر،ارتباطات وشبکه ،بررسی وسپس به امکان سنجی ونیازسنجی طرح پیشـنهادی ازدیدگاه مدیران کتابخانه هاپرداخته شده است .براساس نتایج پژوهش ،کتابخانه هاازدیدگاه سازمان ومـدیریت دارای کمبودهایی هستند،بودجه سالانه کتابخانه هاپرداخته شده است .براساس نتایج پژوهش ،کتابخانـه هاازدیـدگاه سـازمان ومدیریت دارای کمبودهایی هستند،بودجه سالانه کتابخانه هادارای نرخ مشخصی نیست .درحدود٩٩%ازکتابخانه هابـه امکانــات شــبکه داخلــی (LAN)مجهــز هســتندوحدود ٩٥%ازآنهانیزامکــان اتصــال بــه شــبکه جهــانی اینترنــت رادارند.دربررسی وجودزمینـه هـای مختلـف همکـاری بـین کتابخانـه ای ،نتـایج نشـان مـی دهدکـه ٥٤/٢%ازکتابخانـه هابابرخی کتابخانه های دیگرهمکاری هایی داشته اندوبیشترین نوع همکاری بین آنهادرزمینه امانـت بـین کتابخانـه ای (٤٨/٦%)بوده است .ازنظرمدیران ،نبوددیدگا های کارآمدمـدیریتی ،فقـدان فهرسـتگان جـامع دانشـگاه آزاد ،نبودیـک شبکه جامع اطلاع رسانی متخصص ،فقدان قوانین وبرنامه ریـزی وعـدم همکـاری سـایرکتابخانه هـاازمهمترین عـواملر تاثیرگذاردرعدم وجودیک نظام امانت بین کتابخانه ای دردانشگاه آزاداسلامی مطرح شده است . این مقاله برگرفته ازپژوهشی است که هدفش مقایسه ی سطح دانش فراشناختی حل مساله ی دانش آمـوزان دوره ی ابتدایی بانمره ی پیشرفت تحصیلی بالا(قوی) ودانـش آمـوزان بـانمره ی پیشـرفت تحصـیلی پـایین (ضـعیف ) بود.علاوه برآن ،متغیرهای پایه ی تحصیلی وجنسیت هم موردبررسی قرارگرفت .نمونه موردمطالعـه شـامل ٢٣٢ دانـش آموزدختروپسردردوسطح قوی وضعیف ازپایه های چهارم وپنجم دوره ابتدایی بوده است که به شیوه ی تصادفی طبقه ای انتخاب شدند.برای اندازه گیری سطح دانـش فراشـناختی ازپرسـش نامـه دانـش فراشـناختی حـل مسـاله سوانسـون (١٩٩٦)،به شیوه مصاحبه استفاده شد.بااستفاده ازآزمون یومن ویتنی داده هاموردتحلیل قرارگرفت . یافته ها به شرح زیراست : ١- دانش فراشناختی دانش آموزان قوی درسه طبقه دانش شخص ،دانش تکلیف ودانش راهبردنسبت به دانش آموزان ضعیف به طورمعناداری درسطح بالاتربود. ٢- بین سطح دانش فراشناختی شخص وراهبرددانش آمـوزان دختروپسـرتفاوت معنـی داری ملاحظـه نشـدامادردانش تکلیف دختران برپسران برتری داشتند. ٣- دانش آموزان پایه ی پنجم نسبت به دانـش آمـوزان پایـه ی چهـارم ازدانـش فراشـناختی شـخص وراهبرددرسـطح بالاتری برخورداربودند.این تفاوت به خصوص درزمینه دانش راهبردمعنی دار وقابل ملاحظه بود.
خلاصه ماشینی:
طرح پیشنهادی ایجادنظام امانت بین کتابخانه ای درکتابخانه های دانشگاهی دانشگاه آزاداسلامی 1 دکترمحمدرحیم رسولی آزاد این پژوهش باهدف پیشنهاد«ایجادنظام امانت بـین کتابخانـه ای بـرای کتابخانـه هـای دانشـگاه آزاداسـلامی درسراسرکشور»به انجام رسیده است .
دراین پژوهش وضع موجود٨٤کتابخانه مرکزی واحـدهای جـامع وبسـیاربزرگ دانشگاه آزاداسلامی به شیوه پیمایشی بااستفاده ازپرسش نامه درزمینه استانداردهای کتابخانه های دانشگاهی ،امکانـات وتجهیزات موجودآنهادرزمینه کامپیوتر،ارتباطات وشبکه ،بررسی وسپس به امکان سنجی ونیازسنجی طرح پیشـنهادی ازدیدگاه مدیران کتابخانه هاپرداخته شده است .
ازنظرمدیران ،نبوددیدگا های کارآمدمـدیریتی ،فقـدان فهرسـتگان جـامع دانشـگاه آزاد ،نبودیـک شبکه جامع اطلاع رسانی متخصص ،فقدان قوانین وبرنامه ریـزی وعـدم همکـاری سـایرکتابخانه هـاازمهمترین عـواملر تأثیرگذاردرعدم وجودیک نظام امانت بین کتابخانه ای دردانشگاه آزاداسلامی مطرح شده است .
پرسش اساسی ٧:وضعیت موجودکتابخانه هادرزمینه همکاری بین کتابخانه ای وامکانـات موردنیـاز برای ایجادآن چگونه است ؟ بررســی هانشــان مــی دهنــد کــه ازمجمــوع ٧٢ کتابخانــه دانشــ گاهی ،٣٩ کتابخانــه ( ٥٤/٢% ) باسایرکتابخانه های موجودردرمحل جغرافیـایی واحـدمتبوع خودهمکـاری هـای بـین کتابخانـه ای داشته اند.
بیش از٧٥% کتابخانه های موردنظراین پژوهش آماده مشارکت دریک نظام امانت بین کتابخانـه ای ویژه دانشگاه آزاداسلامی هستند.
درپژوهش های داخلی که حسـینی (١٣٥٢) ،دوسـتدار (١٣٥٩)،نشـاط (١٣٧٥)وهـدایی (١٣٧٦) انجام داده اندمسأله فهرستگان ومیزان اهمیت آن دریک سیستم امانت بین کتابخانه ای موردبررسی قرارگرفتـه وآنچـه مهـم اسـت تأکیدهمـه ایـن پژوهشـگران درنتـایج پـژوهش خودبـه نقـش ویـژه فهرستگان دریک سیسـتم امانـت بـین کتابخانـه ای درمیـان کتابخانـه هـای دانشـگاهی ایران ،علـوم پزشکی ودانشگاه آزاداسلامی است .
یکی از روش های آموزش فراشناختی پیش بینی وتدارک فعالیت هایی است که سبب تعامل بین دانش آموزان شود.