چکیده:
هدف اساسی این پژوهش بررسی اثر آموزش زندگی خانوادگی ١(FLE) بر کاهش تنیدگی مـادران دارای کودکان اختلال یادگیری خواندن و نوشتن میباشد. برای به دست آوردن داده های مورد نیاز تحقیق از طرح آزمایشی پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل استفاده شده است . بدان معنـا کـه ٦٠ نفـر از مـادران دارای کودکـان اخـتلال یادگیری ٢(LD) که به طور تصادفی از جامعه آماری ١٥٤ نفـر، مـادرانی کـه از تـاریخ ٨٦/٧/١٠ لغایـت ٨٧/١٠/١ بـه هنگام اجـرای پـژوهش بـه مراکـز اخـتلال یـادگیری در شهرسـتان رشـت مراجعـه کـرده بودنـد و اخـتلال یـادگیری کودکانشان توسط این مراکز تایید شده بود، انتخاب گردیده و در دو گروه آزمایشی و کنترل گمارش تصادفی شدند. کلیه مادران قبل و بعد از اجرای متغیر مستقل (آموزش زندگی خانوادگی) ٣٣ سوال مربوط به تنیدگی والد را در چهار زیر مقیاس افسردگی، احساس صلاحیت ، انزوای اجتماعی و سلامت والدینی از شـاخص تنیـدگی والـدینی ٣ (PSI) متغیر وابسته را تکمیل کرده و برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون پارامتریک t اسـتیودنت بـرای مقایسـه دو گـروه مستقل استفاده شده است . نتایج تحقیق نشان داده است به کمک برنامه و مدل آموزشی زندگی خانوادگی در پژوهش حاضر، میتوان ویژگیهای مربوط به والد را که علت افزایش تنیدگی والدینی مـیشـوند، تغییـر داد. بـدین معنـا کـه افزایش مهارت های مادران دارای کودکان مبتلا به اختلال یادگیری از طریق محتوای برنامه ای برای آشـنایی مـادر بـا فنون فرزندپروری از یکسو و با تغییر ادراک مادر از طریق محتوایی جهت آشنایی با اختلال یادگیری و ویژگـیهـای آن میتوان باعث کاهش تنیدگی، افسردگی و انزوای اجتماعی و بهبود احساس صـلاحیت و سـلامت مـادران دارای کودک اختلال یادگیری خواندن و نوشتن شد.
خلاصه ماشینی:
کليه مادران قبل و بعد از اجراي متغير مستقل (آموزش زندگي خانوادگي) ٣٣ سؤال مربوط به تنيدگي والد را در چهار زير مقياس افسردگي، احساس صلاحيت ، انزواي اجتماعي و سلامت والديني از شـاخص تنيـدگي والـديني ٣ (PSI) متغير وابسته را تکميل کرده و براي تجزيه و تحليل داده ها از آزمون پارامتريک t اسـتيودنت بـراي مقايسـه دو گـروه مستقل استفاده شده است .
اکنون که تحقيقات متعدد نشان داده است کـه بين ناتواني در خواندن و رفتار ضداجتماعي پيوند خاصـي وجـود دارد و والـدگري يـک کـودک اخـتلال يـادگيري مـيتوانـد باعـث افـزايش تنيـدگي والـد بـه ويـژه مـادر و افـزايش احتمـال بـروز بيماريهاي رواني در مادر گردد، آموزش زندگي به منزله يـک برنامـه پيشـگيري و در عـين حـال مکمل برنامه هاي درماني اختلال يادگيري ميتواند سبب کـاهش هزينـه درمـان کـودک و مـادر و صرفه جويي اقتصادي اجتماع و خانواده باشد (گرين ١، ١٣٧٩).
همچنين نتايج پژوهش سو٢ (١٩٩٩) نشان داده است که رضايت والدين در زمينه احساس صلاحيت ، کاهش افسردگي، افزايش مهارت هاي کنترل رفتار کودک باعث کاهش تنيدگي روابط والد-کودک از طريق يک برنامه آموزش زندگي خانوادگي براي مادران شده است .
همچنين به شکل اختصاصيتر درصدد بررسي اثر آموزش زندگي خـانوادگي در کـاهش تنيدگي روابط والد- کـودک مـادراني اسـت کـه تنيـدگي شـديد را در روابـط بـا کودکـان داراي 1- Abidin اختلال يادگيري تجربه ميکنند همچنين در اين پژوهش سعي شده اسـت تـا اثـر آمـوزش زنـدگي خانوادگي بر کاهش احساس افسردگي، انزواي اجتماعي و بهبود حس صلاحيت والدين و سلامت آنها مورد بررسي قرار گيرد.