چکیده:
استراتژیهای یادگیری یک موضوع مهمی است که توجه بسیاری از محققان را در دهه های اخیـر بـه خـود جلب کرده است . به این ترتیب این تحقیق نیز با هدف مقایسه هنجار استراتژیهای مطالعـه و یـادگیری (LASSI) و بررسی رابطه آن با پیشرفت تحصیلی دانشجویان انجام شده است . نوع تحقیق همبسـتگی و جامعـه ی آمـاری پـژوهش کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی مازندران و حجم نمونه بر اسـاس فرمـول نسـبت ٣٨٦ نفـر بـه صـورت تصـادفی طبقه ای انتخاب شدند. مولفه های اصلی استراتژیهـای مطالعـه و یـادگیری بـا اسـتفاده از پرسـش نامـه اسـتاندارد شـده استراتژیهای مطالعه و یادگیری (LASSI) مورد اندازه گیری قرار گرفت . با استفاده از آزمون همبسـتگی پیرسـون ، رابطه سه مولفه اصلی مهارت ، اشتیاق و خودنظم دهی باپیشرفت تحصیلی (معدل کل ترم دانشجویان ) مورد بررسی قرار گرفت و با استفاده از تحلیل واریانس و آزمون تعقیبی توکی مولفه های اصلی اسـتراتژیهـای مطالعـه و یـادگیری در گروه های مختلف آموزشی مورد مقایسه قرار گرفت . یافته ها حاکی از آن است که هر سه مولفه اصلی استراتژیهـای مطالعه و یادگیری با پیشرفت تحصیلی رابطه معنیداری داشتند و سه مولفه اصلی استراتژیهای مطالعه و یـادگیری در بین گروه های مختلف آموزشی دانشجویان متفاوت بودند و نیمرخ استراتژیهای مطالعه و یادگیری دانشجویان دختر و پسر در چندین حیطه متفاوت بودند، همچنین نیمرخ استراتژیهای مطالعه و یادگیری دانشجویان بـا جـدول نمونـه هنجاری دانشجویان آمریکایی تفاوت های قابل ملاحظه ای دارند.
خلاصه ماشینی:
يافته ها حاکي از آن است که هر سه مؤلفه اصلي استراتژيهـاي مطالعه و يادگيري با پيشرفت تحصيلي رابطه معنيداري داشتند و سه مؤلفه اصلي استراتژيهاي مطالعه و يـادگيري در بين گروه هاي مختلف آموزشي دانشجويان متفاوت بودند و نيمرخ استراتژيهاي مطالعه و يادگيري دانشجويان دختر و پسر در چندين حيطه متفاوت بودند، همچنين نيمرخ استراتژيهاي مطالعه و يادگيري دانشجويان بـا جـدول نمونـه هنجاري دانشجويان آمريکايي تفاوت هاي قابل ملاحظه اي دارند.
نتيجـه تحقيـق سـرين و همکـاران ١ (٢٠٠٩) کـه بـه منظـور تحليـل مقايسـه اي عوامـل مـؤثر بـر استراتژيهاي مطالعه و يادگيري دانشجو معلمان در دانشگاه بين المللي يونان انجـام شـد، حـاکي از وجود تفاوت هاي معنيداري در حيطـه هـاي انگيـزش ، اضـطراب ، انتخـاب ايـده اصـلي و راهنمـاي مطالعه بين دو گروه جنسيتي مردان و زنان بود.
جدول ٢: همبستگي استراتژيهاي مطالعه و يادگيري با يکديگر و با پيشرفت تحصيلي دانشجويان دانشگاه آزاد اسلامي مازندران (رجوع شود به تصویر صفحه) براي بررسي فرضيه چهارم تحقيق از تحليل واريانس و آزمون تعقيبي توکي استفاده شده است که شرح آن در جدول هاي ٣ و ٤ آمده است .
نمودار ١: مقايسه نيمرخ استراتژيهاي مطالعه و يادگيري دانشجويان دختر وپسر دانشگاه هاي آزاد اسلامي مازندران با نمونه هنجاري استراتژيهاي مطالعه و يادگيري دانشجويان آمريکايي مستخرجه از نسخه دوم پرسش نامه LASSI مهارت اشتياق خود نظم دهي {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} (رجوع شود به تصویر صفحه) با توجه به جداول فوق ميتوان به آزمون فرضيه هاي تحقيق پرداخت : فرضــيه اول : بــين مؤلفــه مهــارت از اســتراتژيهــاي مطالعــه و يــادگيري بــا پيشــرفت تحصــيلي رابطه وجود دارد.
Differences among low-, average- and high-achieving college students on learning and study strategies, Educational Psychology, 17(1&2), 171-177.