چکیده:
مهارت های میان فردی ٤ در دانش آموزان مقاطع تحصیلی سوم تا پنجم دبستان های دخترانه و پسرانه منطقه ٥ آموزش و پرورش شهر تهران از دیدگاه آموزگاران میپردازد. برای این منظور ١٩٠ دانش آموز در سه مقطـع تحصـیلی بـه طـور تصادفی انتخاب شدند (٩٧ پسر، ٩٣ دختر) و مجددا به طور تصادفی در دو گروه شاهد و آزمایش قرار گرفتند(٨٨ نفر در گروه آزمایش و ١٠٢ نفر در گروه گواه ). سپس با استفاده از پرسش نامه ارزیابی مهارت های اجتماعی ویر و داوین ، متغیر مهارت های اجتماعی دانش آموزان از نظـر معلمـان سـنجیده شـد و قبـل از اجـرای برنامـه عـدم تفـاوت معنـادار مهارت های ارتباطی در دو گروه تایید شد. سپس کودکان گروه آزمایش طی ١٢ جلسه هفتگی به مدت ١/٥ ساعت در جلسات «فلسفه برای کودکان » گرد مربی آموزش دیده نشسته و مجموعه داستان های فکری را قرائت کرده و پیرامون آن به سوال میپرداختند. مشخص گردید که اجرای این برنامه از دیدگاه معلمین میتواند بر بهبود مهارت های ارتباط میان فردی دانش آموزان تاثیر معناداری بگذارد (٠/٠٠١> p). همچنین برای بررسی ماندگاری اثر این برنامه بـر دیـد معلمان ٤ ماه بعد مجددا این متغیرمورد ارزیابی قرار گرفت که یافته ها حاکی از تایید ماندگاری اثر این برنامه بود.
خلاصه ماشینی:
اما ليپمن ١ در برنامه ي خاص خود (با عنوان فلسفه براي کودکان ٢) علاوه بر بهره گيري از فوايد گروه و داستان سرايي جمعي، با وضع قوانين خاص در گروه (اجتماع پژوهشي ٣) و تدوين متون داستاني خاص (داستان هاي فکري با مضمون فلسفي) به فوايدي فراتر از گروه هاي قبلي دست يافته است ، که از مهمترين آنها ميتوان به بهبود و رشد تفکر انتقادي، خلاق و منسجم و ريز بينانه اشاره کرد.
1- Lipman 2- Philosophy for children (p4c) 3- Community of inquiry طبق پيش فرض هاي مبدعان برنامه "فلسفه براي کودکان "، هم مهارت هاي همکاري و هم مهارت هاي تفکر که در اين برنامه رشد و پرورش مييابند، سبب بهبود ارتباطات و مسئوليت پذيري اجتماعي بيشتر ميگردد.
در واقع با شراکت کودکان در جستجويي براي معنا و بسط و توسعه قواي ادراکي و فهم آنها از مطالب ، قدرت تفکر استدلالي و انتزاعي در آنان افزايش يافته و سبب ارتقاي عزت نفس آنها ميگردد، اين امر به کودک کمک ميکند تا کيفيت قضاوت هاي خود را در زندگي روزمره بهبود بخشد و بدين ترتيب روابط ميان فردي سالم تري را بنياد گزارد ( فيشر١، ٢٠٠١).
علاوه بر اين از داده هاي به دست آمده ميتوان دريافت که اعتقاد آموزگاران مبني بر اثر شرکت در برنامه «فلسفه براي کودکان » بر مهارت هاي ارتباط ميان فردي دانش آموزان تا ٤ ماه پس از پايان دوره در هر دو جنس و هر سه مقطع تحصيلي حفظ گرديده است .