چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه سبکهای مدیریت (مشارکتی و سنتی) با خلاقیت دبیران انجام شده است، این پژوهش از نوع پیمایشی- همبستگی است. جامعه آماری آن شامل همه دبیران مدارس متوسطه شهر کرمانشاه می باشد که در سال تحصیلی87-86 به خدمت اشتغال داشته اند، است. با نمونه گیری تصادفی طبقه ای و براساس فرمول کوکران 275 نفر از دبیران شامل 146 دبیر مرد و 129 دبیر زن، و 65 مدیر این دبیرستان ها که شامل 35 مدیر مرد و30 مدیر زن است به عنوان نمونه پژوهش حاضر به دست آمد. از دو پرسشنامه ی (محقق ساخته) سبک مدیریت و خلاقیت دبیران برای جمع آوری اطلاعات استفاده شد. روایی و پایایی ابزارها با استفاده از روش های تحلیل آماری، تحلیل عاملی و آلفای کرونباخ به دست آمد. به منظور تجزیه و تحلیل یافته ها از تحلیل واریانس و تحلیل رگرسیون استفاده شد. نتایج پژوهش گویای آن است که رابطه مثبت معنی داری بین سبک مدیریت و خلاقیت دبیران وجود دارد و مدیرهای زن دارای تاثیر بیشتری در خلاقیت دبیران، نسبت به مدیران مرد هستند. مقدار بتای به دست آمده میان ابعاد کنترل، ارتباطات و ساختار با خلاقیت دبیران نشانگر آن است که هرچه نظارت توسط خود دبیران انجام شود و هرچه مدیران از ارتباطات دوطرفه و باز، رابطه دوستانه و صمیمی و تفویض اختیار به دبیران استفاده کنند، میزان خلاقیت نیز افزایش می یابد.
خلاصه ماشینی:
نظام آموزش و پرورش ايران به دليل ساختار متمرکـز خـود باعـث شـده کـه تـصميم گ ي هـا در سطوح بالاي سازمان و با کمترين مشارکت ساير افراد سازمان انجام گيرد، و اين موجب شـده کـه مقدار خلاقيت و نو وري و ايده هاي جديد افراد که به منظور پيـشرفت و بهـره وري هـر چـه بيـشتر سازمان لازم است کاهش يابد و سازمان آموزش و پرورش کرمانشاه نيز چـون زيـر مجموعـه اي از آموزش و پرورش کل کشور، همان خـصوصيات و معايـب خـاص نظـام آمـوزش و پـرورش کـ کشور را داراست در اين مي ان روش هاي نوين و جديد مديريت براي افزايش کارايي و بهـره وري افراد و در نهايت سازمان ضروري است ، نقش مديران به عنوان کساني که بستر مناسب را در جهت بروز خلاقيت در سازما ها فرآهم مـي آورنـد و امکـان اظهـار نظـر و ابـراز وجـود را بـه کارکن مي دهند انکار ناپذير است .
در پژوهش انجام شده توسط زکي ، (١٣٨٠) تحت عنوان بررسي نقش عوامل شخصيتي ، سازماني و اجتماعي در نوآوري مديران آموزشي يافته هاي زير به دست آمده است : ١-مديران داراي ميزان زيادي از نوآوري هستند اگرچه نوآوري زنـان بيـشتر از مـردان اسـ و ميان نوآوري مردان و زنان تفاوت معناداري مشاهده مي شود.