چکیده:
پژوهش حاضر با عنوان «بررسی تاثیر اینترنت بر ارزشهای تربیتی خانواده در بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن در سال تحصیلی1388» است. هدف این پژوهش رواسازی مقیاس سنجش تاثیر اینترنت بر ارزشهای تربیتی خانواده می باشد که با استعانت از نظریه های مرتبط،مورد بررسی قرار می گیرد. این پژوهش با طرح پرسش هایی، به تحلیل و تبیین موضوع پژوهش پرداخته است. نمونه مورد مطالعه 384 نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن هستند که با روش نمونه گیری طبقه بندی شده متناسب با حجم و در نهایت با استفاده از روش تصادفی ساده انتخاب شده اند. روش تحقیق این پژوهش، پیمایشی و ابزار گردآوری اطلاعات،پرسشنامه شامل 50 ماده با طیف لیکرت در مقیاس پنج درجه ای است که در مورد آنها اجرا شد. ضریب آلفای کرونباخ برای متغیرهای مورد مطالعه با توجه به گویه های درنظر گرفته شده در سطح مقیاس لیکرت 90/0 بود و نشان داد که با توجه به بالا بودن ضریب آلفا، ابزار اندازه گیری از قابلیت بالایی برخوردار است. اما شانزده ماده آن که دارای همبستگی ضعیف و غیر معنی دار با نمره کلی بودند،حذف شدند.پس از حذف این مواد،از این مقیاس 34 ماده ای یک ضریب روایی95/0 به دست آمد. تحلیل مولفه های اصلی با استفاده از چرخش واریماکس، هفت عامل را به دست داد: فضای صمیمیت، برقراری روابط احساسی و مناظره گروهی، میزان پذیرش در اینترنت، آگاهی والدین دانشجویان در استفاده فرزندانشان از اینترنت، وابستگی به اینترنت، ارزشهای خانواده، رضایت از احساس گمنامی.
خلاصه ماشینی:
اما، همين فرمول به خوبي نشان مي دهد که براي روشن کردن اين نکته بايد ديگر سؤال ها راپاسخ گفت وسؤال هاي ديگر، که با توصيف فرايندي مرتبط اند، وشناخت اثرهاي آنها مطمح نظر است ،در جمله اي سؤالي همراه با يک فعل متعدي چنين خلاصه مي شود: «کي چه مي گويد،به کي وبا چه وسايلي ؟»چون وسايل (مجراها) و محتواها (چه ها)توسط ارسال کننده پيام مورد انتخاب قرار مي گيرند ودست کم در اختيار او هستند، فرايند عمل ارسال کننده (کي ، يعني فاعل فعل گفتن ) برگيرنده (به کي ،مفعول با واسطه )چنانچه جمله را به صورت «کي به کي خبر مي دهد»بسازيم ومفعول بي واسطه چنانچه جمله را به صورت «کي چه کسي را تحت تأثير قرار مي دهد» تشکيل دهيم را شامل مي شود.
در فضاي محيط هاي تعاملي اينترنت بحث «شرايط آرماني سخن » مورد نظر هابرماس تحقق مي يابد و مي توان آن را بدين گونه مطرح کرد: هابرماس معتقد است که نيازهاي اساسي يا اصيل معيني وجود دارد که تمامي افراد کاملاً آزاد آن ها را دارند واين نيازها توسط هرکس که صميمانه وارد يک گفت وگوي عملي شود ضرورتاً کشف خواهد شد (استيون ، ١٣٨٠).
با وجود استفاده زياد دانشجويان از اينترنت ، محقق بر آن است تا با انجام تحقيقي تحت عنوان «بررسي تاثير اينترنت بر ارزشهاي تربيتي خانواده در بين دانشجويان دانشگاه آزاد اسلامي » موضوع تاثير يکي از وسايل ارتباط جمعي بر رفتارها و تغيير ارزشهاي تربيتي خانواده را مورد بررسي و مداقه قرار دهد.