چکیده:
هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر آموزش عرفان و معنویت در افزایش سلامت روانی دانش آموزان دختر پایه ی سوم دبیرستان منطقه ی 13 شهر تهران در سال تحصیلی 1387-1386 است. حجم نمونه طبق اصول علمی و فرمول تعیین حجم 120 نفر، با استفاده از روش نمونه گیری چند مرحله ای انتخاب شد. از بین آنان کسانی که در پرسش نامه ی سلامت روان نمره ی بالا-تری کسب کرده بودند، 60 نفر به صورت تصادفی از هر مدرسه انتخاب شدند. دانش آموزان یک مدرسه به قید قرعه به عنوان گروه آزمایش و دیگری به عنوان گروه گواه منظور شدند. برای گروه آزمایش به مدت ده جلسه کلاس های آموزشی با رویکرد عرفانی و معنوی که اساس آموزش، شناخت «خطاهای شناختی» با استفاده از قصه های مثنوی مولوی بود، برگزار شد. جهت جمع آوری داده ها از پرسش نامه ی سلامت روان گلدبرگ (GHQ28) استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی، شاخص های (فراوانی، میانگین، انحراف معیار، کجی، کشیدگی و...) و به منظور آزمون سؤال های پژوهش از آمار استنباطی (تحلیل کوواریانس و آزمون پیگردی LSD ) استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که آموزش عرفان و معنویت در افزایش سلامت روان و بهبود عملکرد جسمانی و عملکرد اجتماعی و کاهش اضطراب و افسردگی دانش آموزان تاثیر دارد.
خلاصه ماشینی:
com ** استاد دانشگاه تهران *** دانشيار دانشگاه آزاد اسلامي واحد رودهن 1- spirtuality 2- gnostic 3- mental health مقدمه در دهه هاي اخير، مباحث عرفاني و معنوي و تعاليم اشراقي بيش از پيش جايگاه خـود را بـاز يافتـه است و اهل نظر در حوزه هاي عرفان ، حکمت ، هنر، ادبيات و روان شناسي بـه نقـش معجـزه آسـاي عرفان و ارزش هاي معنوي در پاسخ به نيازهاي تکاملي انسـان و درمـان ناملايمـات و بيمـاري هـاي روحي و رواني او و رسيدن به سلامت روان او تأکيد فراوان دارند (کريمي،١٣٨٣).
1- social 2-depression يافته ها بررسي سؤال اول پژوهش : آيا آموزش عرفان و معنويت در افزايش سلامت رواني مؤثر است ؟ (رجوع شود به تصویر صفحه) با توجه به مقدار F محاسبه شده وسطح معني داري آن (٠٠١>p)، با ٩٩ درصد اطمينان مـي تـوان نتيجه گرفت بين ميانگين هاي پس آزمون دو گروه در متغير سلامت روان تفاوت معنـيدار وجـود دارد.
بررسي سؤال دوم پژوهش :آيا آموزش عرفان و معنويت در افزايش عملکرد جسماني مؤثر است ؟ جدول ٣: (رجوع شود به تصویر صفحه) با توجه به مقدار F محاسبه شده و سطح معني داري آن (٠٠١>p) ،با ٩٩ درصد اطمينان مي توان نتيجه گرفت بين ميانگين هاي پس آزمون دو گروه در متغير عملکـرد جسـماني تفـاوت معنـي دار وجود دارد.
بحث و نتيجه گيري با توجه به جدول ١ بررسي و تجزيه و تحليل نتايج سؤال اول نشـان مـي دهـد کـه ميـانگين نمـرات سلامت روان آزمودني هاي گروه آزمايش در موقعيت پس آزمون يعني بعد از اعمال متغير مسـتقل (آموزش عرفان و معنويت ) در مقايسه با موقعيت پيش آزمـون يعنـي قبـل از اعمـال متغيـر مسـتقل کاهش قابل ملاحظه اي يافته است .