چکیده:
پژوهش حاضر با هدف اصلی شناسایی تاثیر جو اجتماعی در شکل گیری ارتباطات دانش آموزان مدارس دوره متوسطه است. جامعه آماری، معلمین دبیرستان های منطقه 15 آموزش و پرورش شهر تهران است. در نمونه آماری با انتخاب تصادفی به حجم 300 نفر و با روش پس رویدادی و با استفاده از یک پرسشنامه 45 سؤالی محقق ساخته با اعتبار 93/0 طراحی و اجرا شده است. داده ها در دو سطح توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و یافته ها حاکی است : 1) بین نمرات جو اجتماعی حاکم بر مدرسه و نمرات شکل گیری ارتباطات و تعاملات دانش آموزان همبستگی مثبت و در حد بالا و معنادار مشاهده شده است. 2) بین نمرات جو اجتماعی حاکم بر مدرسه و نمرات قانون مداری دانش آموزان همبستگی مثبت و در حد بالا و معنادار مشاهده شده است. 3) بین نمرات جو اجتماعی حاکم بر مدرسه و نمرات مسئولیت پذیری دانش آموزان همبستگی مثبت و در حد بالا و معنادار مشاهده شده است. 4) بین نمرات جو اجتماعی حاکم بر مدرسه و نمرات همکاری گروهی دانش آموزان همبستگی مثبت و در حد بالا و معنادار مشاهده شده است. 5) بین نمرات جو اجتماعی حاکم بر مدرسه و نمرات همدلی دانش آموزان همبستگی مثبت و در حد بالا و معنادار مشاهده شده است. 6) بین نمرات جو اجتماعی حاکم بر مدرسه و نمرات انتقادگری و انتقادپذیری دانش آموزان همبستگی مثبت و در حد بالا و معنادار مشاهده شده است. 7) بین نمرات جو اجتماعی حاکم بر مدرسه و نمرات عزت نفس دانش آموزان همبستگی مثبت و در حد بالا و معنادار مشاهده شده است .
خلاصه ماشینی:
سؤال اول : آيا جواجتماعي حاکم بر مدرسه در شکل گيري ارتباطـات و تعـاملات دانـش آمـوزان تأثير مي گذارد؟ (رجوع شود به تصویر صفحه) همان گونه که در جدول شماره ٢ ملاحظه مي شود بين نمرات جو اجتماعي حاکم بر مدرسه و نمرات شکل گيري ارتباطات وتعاملات دانش آموزان همبستگي مثبت و در حد بالا مشـاهده شـده است که باتوجه به سطح معناداري آزمون که کوچکتر از ٠١ /٠ است مي تـوان اظهـار داشـت کـه ضريب همبستگي محاسبه شده معنادار بوده و قابليت تعميم به جامعـه آمـاري مـورد بررسـي را دارا مي باشد.
سؤال چهارم : آيا جواجتماعي حـاکم بـر مدرسـه در همکـاري گروهـي دانـش آمـوزان تـأثير مـي گذارد؟ (رجوع شود به تصویر صفحه) همان گونه که در جدول شماره ٥ ملاحظه مي شود بين نمرات جواجتماعي حاکم بر مدرسه و نمرات همکاري گروهي دانش آموزان همبستگي مثبت و در حد بـالا مشـاهده شـده اسـت کـه بـا توجه به سطح معناداري آزمون کـه کـوچکتر از ٠/٠١ اسـت مـي تـوان اظهـار داشـت کـه ضـريب همبستگي محاسبه شده معنادار بوده و قابليت تعميم به جامعه آماري مورد بررسي را دارا مي باشـد .
(رجوع شود به تصویر صفحه) همان گونه که درجدول شماره ٨ ملاحظه مي شود بين نمرات جـو اجتمـاعي حـاکم برمدرسـه ونمرات عزت نفس دانش آموزان همبستگي مثبت و در حد بالا مشاهده شده است که با توجـه بـه سطح معناداري آزمون که کوچکتر از ٠/٠١ است مي تـوان اظهـار داشـت کـه ضـريب همبسـتگي محاسبه شده معنادار بوده و قابليت تعميم به جامعه آماري مورد بررسي رادارا مي باشـد .