چکیده:
پژوهش حاضر با هدف مطالعه ی عوامل مؤثردر مدیریت منابع و فرایندهای آموزش الکترونیکی و با روش توصیفی ، پیمایشی (زمینه یابی) و مقطعی در سال 1388 انجام شد. جامعه آماری متشکل از مدیران، استادان،کارشناسان و متخصصان و دست اندرکاران آموزش های الکترونیکی شهر تهران بوده که از این جامعه98 نفر به صورت تصادفی به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته با بهره گیری از تجارب جهانی استفاده شد. به منظور تعیین روایی از قضاوت اساتید این رشته استفاده گردید و میزان پایایی پرسشنامه از طریق آلفای کرونباخ با استفاده از نرم افزار SPSS معادل80/0 حاصل گردید. تجزیه و تحلیل داده ها با آمار توصیفی و استنباطی (آزمون خی دو) انجام گردید. نتایج حاصل نشان دادکه با توجه به فراوانی مشاهده شده و امتیازی که به هر یک از گویه های هر عامل داده شده به ترتیب عوامل راهبردی، عوامل حقوقی و اداری، عوامل فنی و تکنولوژیکی، عوامل آموزشی، عوامل اقتصادی، عوامل فرهنگی و اجتماعی در توسعه ی آموزش الکترونیکی در حد زیاد و خیلی زیاد مؤثر است .
خلاصه ماشینی:
سئوالات تحقيق ١- تا چه ميزان عوامل فني و تکنولوژيکي در توسعۀ آموزش الکترونيکي مؤثر است ؟ ٢- تا چه ميزان عوامل اقتصادي در توسعۀ آموزش الکترونيکي مؤثر است ؟ ٣- تا چه ميزان عوامل فرهنگي و اجتماعي در توسعۀ آموزش الکترونيکي مؤثر است ؟ ٤- تا چه ميزان عوامل حقوقي و اداري در توسعۀ آموزش الکترونيکي مؤثر است ؟ ٥- تا چه ميزان عوامل راهبردي در توسعۀ آموزش الکترونيکي مؤثر است ؟ ٦- تا چه ميزان عوامل آموزشي در توسعۀ آموزش الکترونيکي مؤثر است ؟ روش با توجه به اينکه تحقيق حاضر به مطالعه ي عوامل مؤثردر مديريت منابع و فراينـدهاي آمـوزش الکترونيکي به منظور ارايه ي الگويي براي توسعه ي آموزش الکترونيکي در دانشگاه آزاداسـلامي مي پردازد و قصد دارد نظرات مديران و استادان و کارشناسان و افراد متخصـص و صـاحب نظـر و دست اندرکاران آموزش الکترونيکي را در مورد ميـزان تـأثير عوامـل فـوق در توسـ عه ي آمـوزش الکترونيکي جويا شود.
گويه هاي عامل آموزشي عبارتند از: ارتقاي سطح دانش و مهارت اساتيد، بـالا بـردن شناخت نسبت به نياز هاي آموزش جديـد ، تهيـه برنامـه هـاي آمـوزش الکترونيکـي ، تقسـيم کـار درسيستم آموزش الکترونيکي، ضعف وجود نرم افزار و راهکارهاي مناسب براي ارزيابي آموزش الکترونيکي، ضعف برنامه ريزي آموزشـي متناسـب بـا فنـاوري اطلاعـات و ارتباطـات ، ضـعف در طراحي منظم محتواي آموزشي، عدم آموزش و تربيت نيروي متخصص در زمينه فناوري اطلاعات وارتباطات در مراکز تربيت معلم و دانشگاه ها، آموزش بـه اسـاتيد د ر تهيـه و توليـد نـرم افزارهـاي آموزشي مناسب ، آموزش به دانشجويان در استفاده از رايانه در فعاليت هاي آموزشي، عـدم تمايـل دانشجويان به تغيير نقششـان در فراينـد يـادگيري مـي باشـ د.