چکیده:
امروزه گردشگری یکی از بزرگترین و سودآورترین صنایع دنیا به حساب میآید و بخاطر اهمیت و نقش این صنعت، بسیاری از کشورها آن را در استراتژیها و برنامههای توسعه گنجاندهاند. یکی از جدیدترین شاخههای گردشگری، ژئوتوریسم یا گردشگری جغرافیایی است. این نوع گردشگری که شاخهای از گردشگری مناطق طبیعی و شکلی از گردشگری پایدار به شمار میرود، روی ژئوسایتها و چشماندازهای ژئومورفولوژیکی تأکید دارد. این شکل گردشگری به واسطه برنامهریزی مناسب و شناخت مزیتها و محدودیتها، میتواند نقش مهمی در توسعه ملی و تنوع بخشیدن به اقتصاد منطقه داشته باشد. غار سهولان به عنوان یکی از منابع ژئوتوریسمی در شمال غرب کشور، با وجود توانمندی بسیار زیاد در زمینه توسعه ژئوتوریسم هنوز نتوانسته است به جایگاه واقعی خود در این زمینه دست پیدا کند بنابراین، این سؤال مطرح میشود که پتانسیلها و محدودیتهای توسعه ژئوتوریسم این منطقه کدامند؟ و چه خط مشیها و سیاستهای راهبردی می تواند، توانمندیهای ژئوتوریسم غار آبی سهولان را به فرصتی برای توسعه منطقهای و ملی تبدیل نماید؟ هدف این پژوهش از نوع کاربردی و روش تحقیق از نوع تحلیلی، توصیفی و پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش شامل 20 نفر از کارشناسان مرتبط با صنعت گردشگری در شهرستان مهاباد و ارومیه بودند که با روش تمام شماری انتخاب شدند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرم افزار SPSS و تعیین استراتژیهای توسعه ژئوتوریسم منطقه از تکنیک SWOT استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان میدهد که منطقه مورد مطالعه با 17 نقطه قوت و امتیاز وزنی 16/4 و 18 فرصت و امتیاز وزنی 22/4 در برابر 17 نقطه ضعف و امتیاز وزنی 54/1 و 11 تهدید و امتیاز وزنی 92/2 توانمندیهای بسیار زیادی برای توسعه ژئوتوریسم در منطقه شمال غرب کشور دارد ولی ضعفها و تهدیدهای موجود مانع از بالفعل شدن این توانمندیها گردیده است؛ بنابراین، چنانچه نقاط ضعف و تهدیدهای داخلی توسعه ژئوتوریسم غار آبی سهولان کاهش یابد و با سیاستهای مناسب و مدیریت واحد از مزایا و نقاط قوت موجود استفاده شود، میتوان این منطقه را به یکی از قطبهای ژئوتوریسم کشور تبدیل نمود.
خلاصه ماشینی:
"Environmental Tourism جدول 2- نتایج تجزیه و تحلیل عوامل داخلی (IFAS) عوامل داخلی امتیاز وزنی درجه بندی وزن نسبی وزن ضعف امتیاز وزنی درجه بندی وزن نسبی وزن قوت شاخص 355/0 162/0 5 3 071/0 054/0 16 2/12 1- عدم وجود برنامه ریزی و سرمایه گذاری دولتی جهت توسعه گردشگری غار آبی سهولان 2- عدم استقبال سرمایه گذاران جهت سرمایهگذاری در زمینه توسعه گردشگری 31/0 232/0 325/0 228/0 24/0 5 4 5 4 4 062/0 058/0 065/0 057/0 060/0 4/16 4/15 2/17 2/15 16 1- ایجاد تنوع در فعالیتهای اقتصادی 2- افزایش سطح رفاه و کیفیت زندگی مردم 3- کاهش بیکاری و ایجاد اشتغال 4- بهبود زیرساختها و امکانات در منطقه 5- مناسب بودن روستای سهولان جهت ایجاد نمایشگاه و غرفههای عرضه و فروش صنایع دستی و محصولات محلی اقتصادی 517/0 125/0 2/28 جمع 335/1 302/0 2/80 جمع 088/0 088/0 168/0 098/0 34/0 2 2 3 2 5 044/0 044/0 056/0 049/0 068/0 10 10 8/12 2/11 4/15 3-کمبود امکانات امنیتی در این ناحیه 4- تعارض میان فرهنگ گردشگران و مردم منطقه 5- عدم آشنایی مردم منطقه و عدم آموزش آنها در نحوه برخورد با گردشگران 6- عدم آشنایی گردشگر با فرهنگ و آیین اعتقاد مردمی 7- تبلیغات نادرست از فرهنگ واعتقادات و رسومات مردم 232/0 165/0 098/0 33/0 039/0 4 3 2 5 058/0 055/0 049/0 066/0 039/0 4/15 6/14 13 6/17 4/10 6- امکان آشنایی مردم بومی با نحوه زندگی مردمان دیگر 7- ایجاد وسعتنظر و بسط حوزه دید مردم 8- احیای سنتهای محلی 9- روحیه مهماننوازی مردم مهاباد جهت جذب گردشگران 10- سنتها و آداب و رسوم محلی اجتماعی فرهنگی 782/0 261/0 8/64 جمع 955/0 267/0 71 جمع 252/0 156/0 156/0 4 3 3 063/0 052/0 052/0 2/14 8/11 8/11 8- نامناسب بودن زیرساختهای محیطی و کالبدی 9- نامناسب بودن تسهیلات ارتباطی و حمل و نقل جادههای شهر 10- نامناسب بودن تسهیلات دسترسی، ارتباطی و حمل و نقل 31/0 31/0 228/0 24/0 24/0 5 5 4 4 4 063/0 062/0 057/0 060/0 060/0 6/16 4/16 2/15 8/15 16 11- قابلیتهای بالای غار آبی سهولان برای جذب گردشگر 12-مطرح بودن غار آبی سهولان به عنوان قطب گردشگردی در سطح کشور 13- استقبال زیاد گردشگران از جاذبه ژئوتوریسمی غار آبی سهولان 14- آب و هوای مناسب منطقه 15- وجود کوههای اطراف محدوده غار جهت کوه پیمایی، پیاده روی و ..."