چکیده:
در این مقاله دو مفهوم گاهانی به هم پیوسته، اسپنیشته مینیو و اسپنته مینیو ، با دو مفهوم بنیادین در نظام اندیشگی محیی الدین ابن عربی، فیض اقدس و فیض مقدس، مقایسه می-شود. هدف از این قیاس، بیش از تطبیق این دو مفهوم، تلاش برای تبیین یکی از امهات مفاهیم گاهانی در چارچوب نظریات یکی از چهره های اصلی عرفان اسلامی است. به این منظور، در گام نخست نگاهی به دو لفظ اسپنیشته مینیو و اسپنته مینیو می اندازیم وپس از بررسی کارکرد این دو اقنوم در یزدان شناخت گاهانی، در بخش دوم، توضیح بسیار کوتاهی درباره ی دو مفهوم فیض اقدس و فیض مقدس ارائه می کنیم. در بخش سوم مقاله، به مقایسه ی دو مفهوم گاهانی با دو اصل مورد اشاره در اندیشه ی ابن عربی می-پردازیم. آوانویسی متون گاهانی در سراسر این مقاله مطابق روش هلموت هومباخ است (Humbach، 1991).
This article tries to compare two contiguous concepts in Zoroaster’s Gāthas، “Spэništa mainyu”- “spэnta mainyu”، with two others in Ibn Arabi’s mystical system، “al-fayḍ al-aqdas”- “al-fayḍ al-muqaddas”. By this comparison، we are in quest of arraying an explanation of two basic concepts of the Gāthas within the theories of a major figure of Islamic mysticism rather than corresponding these two to those. For this purpose، this paper takes a look at “Spэništa mainyu” and “spэnta mainyu” and after pursuing the function of these two hypostasises in Gāthic theology، in the second part، it offers a very short explanation about the two Ibn-Arabian concepts “al-fayḍ al-aqdas” and “al-fayḍ al-muqaddas”. In the third part the mentioned comparison between the two Gāthic elements and the two Ibn-Arabian is accomplished. The Gāthic terms، words and phrases are transcripted according to Humbach’s method all over this article.