چکیده:
برند نمادینترین جنبه در صنعت ورزش است و هواداران بزرگ ترین مصرف کنندگان برندهای ورزشی هستند. بنابراین تمرکز بر وفاداری هواداران در ورزش بخصوص ورزش فوتبال، دغدغه بسیاری از مدیران باشگاههای ورزشی است. لذا، هدف از پژوهش حاضر، طراحی مدل ساختاری وفاداری هواداران لیگ برتر فوتبال بر اساس ابعاد خدمات برند بود. جامعۀ آماری پژوهش را هواداران لیگ برتر فوتبال ایران تشکیل دادند. بدین منظور 384 نفر از هواداران بصورت هدفمند در دسترس بعنوان نمونه انتخاب شدند. جهت جمع-آوری دادهها از پرسشنامه وفاداری خدمات برند کریستالیس و چریسوچو(2014)استفاده شد که روایی و پایایی آن به تایید رسید. روش تحلیل دادهها استفاده از رگرسیون چند متغیره و معادلات ساختاری بود. نتایج نشانداد آوازه برند بر شواهد برند و نگرش نسبت به برند، شواهد برند بر رضایتمندی، رضایتمندی بر نگرش نسبت به برند و نگرش نسبت به برند بر وفاداری هواداران تأثیر مثبت و معناداری داشتند. همچنین، تأثیر آوازه برند بر رضایتمندی و شواهد برند بر نگرش نسبت به برند معنادار نبود. اما تمامی متغیرها بطور مستقیم و غیر مستقیم بر وفاداری هواداران تاثیر داشتند. همچنین، مشاهده میشود که عامل نگرش نسبت به برند، بیشترین تأثیر را بر وفاداری هواداران داشته است. لذا، به مدیران باشگاهها توصیه میشود با تکیه بر داراییها و فرصت های خود به جذب و همچنین حفظ هواداران بپردازند و از مزایای داشتن هواداران وفادار که از آن جمله کسب در آمد و مقابله با رقبا است، بهرمند شوند.
Brand is the most iconic aspect of the sports industry and the fans are the largest consumer of sports brands. Therefore, the focus on the fans loyalty in sports, especially football, is a concern for many sports clubs managers. Therefore, the main purpose of this study was to design SEM model of fans loyalty in Iran football premier league based on service brand dimensions. The statistical populationwere include of Iran football premier League fans. For this purpose, 384 fans selected as sample using available targeted sampling.
To collect data, the service brand loyalty questionnaire of Krystallis and Chrysochou (2014) was used. The validity and reliability were confirmed. Multivariate regression and structural equations were used to analyze data. The result showed positive significant impact(sig<0.50) of brand hearsay on brand evidence (0.76) and brand attitude(0.53), brand attitude on satisfaction(0.80), satisfaction on brand attitude(0.26) and brand attitude on fans loyalty. Also, the effect of brand hearsay on satisfaction and brand evidence on brand attitude was not significant. But all the variables directly and indirectly affected on fans loyalty. It is also observed that brand attitude has the most impact on the fans loyalty. Therefore, club managers are recommended to attract and retain fans by relying on their assets and opportunities and benefit from the advantages of loyal fans, including earning money and confronting competitors.