خلاصه ماشینی:
"اگر رنسانس،تجدیدنظر انسانغربی در منش قرون وسطایی خود بود،آیا اکنون در آستانۀ نوزایی ورنسانسی دیگر نایستاده است؟تمدن جدید،بارهای بسیاری از دوشانسان برداشت،اما بر تلخ کامیهای او نیز افزوده است و چون خار،دردل و روح او فرو میرود؟ سکولاریسم و پیامدهای آنها ارکان و عناصر فعال در جامعۀ مدنی-غربی،همگی صورتیخوشایند و ستایشآمیز دارند،و سیرتی تأملانگیز و اعتمادشکن.
اندیشۀ جهانی شدن اگرچه به دو دهه پیش از این میرسد-و به یکمعنا،ریشههای تاریخی نیز دارد-اما پس از پایان گرفتن جنگ سرد وفروپاشی بلوک شرق،شدت گرفت و اکنون اتمسفر همۀ سیاستها وبرنامهریزیهای آمریکا است.
آری؛اگر تنهااقتصاد بازار آزاد و پیشرفت درنوگرایی را نیروهای اصلی در تاریخانسان و سیاستهای جهانی بدانیم،سکولاریسم منطقی و توجیهپذیراست؛اما آیا نباید فرهنگها ومنشهای تاریخی و باورهای رسوخیافته در قلوب میلیاردها انسان را نیزدر نظر گرفت،و جایگاه پیشرفت درنوگرایی و اقتصاد بازار آزاد را به آنهاداد؟نظریهپردازان غربی به خوبی دریافتهاند که تنها راه قرار دادن اسلام درمسیر جریانهای غالب جهانی،سکولاریسم است؛اما آیا این را نیزدانستهاند که علاوهبر هویت دینی مسلمانان،چه چیزی سازندۀ شخصیتاجتماعی و هویت مدنی آنان نیز هست؟ توابع سیاسی-اجتماعی سکولایسمها سکولاریسم،فرزند علمزدگی و عقلانیتگرایی خام است.
نظریهپردازان سکولاریسم،دو راه پیش رو دارند:یا باید دین(-اسلام)را از هرگونه حکم و برنامه کلان برای ادارۀ سیاسی جامعه تهیبدانند و یا اینکه در عین اعتراف به وجود چنین برنامهها و احکامی دراسلام،منکر اثربخشی و فایدهمندی آنها شوند.
درباره راه دوم نیزمیتوان افزود که سکولارها همچنان فاقد صلاحیت برای داوری دربارۀاین موضوعاند؛زیرا انکار اصالت و اصابت احکام اجتماعی دینی-درعین اذعان به وجود آنها-نیاز به دلایل تاریخی بسیار دارد که تاکنون ارائهنشده است."