چکیده:
بنابر آنچه که گذشت روشن شد که در بخش غضب و شهوت «عفاف»زنان،ممتازترین کار را برای حفظ ادیان ابراهیمی عهدهدار بودند و در بخش علم نیز،زنان در حد مردان جزء کلمات الهی بودند که آدم را نجات دادند «فتلقی آدم من ربه کلمات» بنابراین نتیجه این میشود که بخشی وجود ندارد که در آن بخش صرفا مردان پیشتاز باشند و زنان سهمی نداشته باشند و لکن اولا باید خود زن موقعیت خود را درک کند و ثانیا دیگران به این موقعیت حرمت بنهند و ثالثا امکانات را فراهم بکنند،آنگاه ارزیابی شود که در میدان آزمون،چه اندازه،زن میتواند موفق بشود و چه اندازه مرد میتواند پیشرفت کند.
خلاصه ماشینی:
"انبیاء الگوی انسان ذات اقدس اله رسول خدا را بعنوان رحمت جهانشمول معرفی نموده و فرمود: «و ما ارسلناک الا رحمة للعالمین» 33 «و ما ارسلناک الا کافة للناس» 43 «للعالمین نذیرا» 53و آیات فراوان دیگری نیز هست که جهان شمول بودن دعوت نبی اکرم(ص)را تفهیم میکند(این یک مقدمه)مقدمهء دیگر آنست که در سورهء احزاب و مانند آن فرمود: «و لقد کان لکم فی رسول الله اسوة حسنة» 63وقتی مقدمهء دوم را در کنار مقدمهء اول قرار دهیم میبینم این«لکم»خطاب به مردم است.
تشبیه در بیان مادر مریم قرآن کریم هنگام تولد مریم(س)را به اینگونه تبیین میکند و میفرماید «فلما وضعتها قالت رب انی وضعتها انثی و الله اعلم بما وضعت و لیس الذکر کالانثی و انی سمیتها مریم و انی اعیذها بک و ذریتها من الشیطان الرجیم» 95 محل بحث آنجاست که عرض کرد: «و لیس الذکر کالانثی» شما اگر در کتب ادبی دقت کنید،میبینید،ادیبان در تفسیر این جمله دو گروهند:عدهای این تشبیه را تشبیه معکوس میدانند و میگویند:چون مذکر بهتر از مؤنث است و مرد بالاتر از زن است اگر کسی بگوید «لیس الذکر کالانثی» مرد،مثل زن نیست این تشبیه،تشبیه معکوس است و در واقع یعنی لیست الانثی کالذکر."