خلاصه ماشینی:
"امید است که دنباله بحث حاضر بتواند پیرامونموضوع خاص کاربرد گونههای زبانی مذکر-مؤنث در تهیه مطالبآموزشی تا حدی روشنگر بوده،در مجموع راهنمایی باشد برای کسانیکه کاربرد یافتههای تحقیقات جامعهشناختی زبان در تألیف مطالب آموزشیزبان خارجی(زبان دوم)علاقهمند هستند.
موجود نبودن چنین منابعی مؤلف را با این پرسشمواجه میسازد:آیا در اینگونه موارد تفاوتهایی از نظر کاربرد زبان درمیان دو جنس مذکر-مؤنث وجود ندارد یا اینکه تفاوتها هنوز موردتوجه قرار نگرفتهاند؟علاوه بر این،حتی در صورت وجود پژوهشهایلازم،چگونه میتوان درستی نتایج این پژوهشها را محک زد،زیرافرضیههای برخی از نویسندگان را پژوهشگران بعدی رد کردهاند45،درچنین وضعی زبانشناسی که به تألیف مطالب زبانآموزی معتبر علاقهمنداست در موقعیتی دشوار قرار میگیرد.
آیا او باید نتایج مطالعات اخیر رامبنای تهیه مطالب آموزشی قرار دهد؟هرچند که ممکن است اعتباردادههای موجود بعدها زیر سؤال برود یا اینکه دادههای مربوط به گوناگونیهای زبانی دو جنس مذکر-مؤنث نادیده گرفته شود و در تهیهمطالب آموزشی توجهی به آنها نکند و بدینترتیب بهخاطر نادیده گرفتنپژوهشهای انجام شده به باد انتقاد گرفته شود.
با توجه به این که هر مجموعه از مواد زبانی متفاوت هستند،برخیاصولی کلی را برای کمک به نویسندگان میتوان پیشنهاد کرد: اولین نکتهای که باید مورد بررسی قرار داد انعکاس دقیق مشخصههایجنسی زبان در متون آموزشی است.
ffokaL;1975 yelneH dna enrohT ees elpmaxe rof ,rekroB,teniG-llennoCcM;1981 earamarK;1973 ;1980 rednepS;1977.
;b,a1975 yelneH dna enrohT ees elpmaxe rof 1975 yeK dna;1973 ffokaK;1981 earamarK (29).
1975 s'hcuorC dna siobuD ees,elpmaxe rof esu eht gnidrager mrialc 1973 s'ffokaL no stnemmoc senoitseuq gat uo (46)."