چکیده:
تا کنون برای ارزیابی عملکرد سازمانها، مدلهای مختلفی استفاده شده که هریک به عمکرد سازمان رویکردی متفاوت داشته است. روش کارت ارزیابی متوازن (BSC)، برای اندازهگیری عملکرد، مدلی راهبردی، نتیجهمحور و چندبعدی بهشمار میرود. برخلاف سایر مدلهای سنتی که هدف اصلی سازمان را کسب سود تلقی میکنند، روش کارت ارزیابی متوازن، چارچوبی از فعالیتهای مرتبط با هدفها و راهبردها را برای مدیریت فراهم کرده، اجرای راهبرد را به مجموعهای از ابعاد مختلف عملکردی منوط میکند. این مدل، عملکرد سازمانها را از چهار منظر: مالی، مشتری، فرایندهای درونی، و رشد و یادگیری مورد سنجش قرار میدهد. در این پژوهش، با استفاده از مدل کارت ارزیابی متوازن، عملکرد سازمانهای تابع شهرداری مشهد (در حوزة حمل و نقل و ترافیک) با یکدیگر مقایسه شده است. نتیجههای آزمون فرضیههای تحقیق، با استفاده از آزمون فریدمن در سطح اطمینان 95 درصد، نشان میدهد که عملکرد سازمانهای تابع شهرداری، از نظر سویههای چهارگانة کارت ارزیابی متوازن (بهطور جداگانه و در مجموع) با یکدیگر اختلاف معناداری دارند.
Up to now، There have been different models for performance assessment of organizations each of which has had a different approach in performance appraisal of the organization. Balanced Score Card (BSC) is an strategic model for performance measurement . Against other traditional models which were mostly based on accounting numbers، BSC assess the organization’s performance from four perspectives of financial، customer، internal process، growth and learning. This research first shows the assessment of the organizations with BSC and then compares their performance with each other. The result of the present research will introduce performance criterions and develop BSC approach in public sector organizations and also will show the significant difference between the performance of organizations dependent on Mashhad municipality organizations from the different BSC aspects.
خلاصه ماشینی:
"در این پژوهش، با استفاده از مدل کارت ارزیابی متوازن، عملکرد سازمانهای تابع شهرداری مشهد (در حوزة حمل و نقل و ترافیک) با یکدیگر مقایسه شده است.
کارت ارزیابی متوازن، عملکرد سازمان را از چهار منظر مالی: مشتری، فرایند درونی، و رشد و یادگیری مورد سنجش قرار میدهد (Kaplan & Norton ,1996, p.
به همین منظور، عملکرد سازمانهای تابع شهرداری مشهد (در حوزة حمل و نقل و ترافیک) مورد ارزیابی قرار گرفته و از منظر ابعاد چهارگانة کارت ارزیابی متوازن، با یکدیگر مقایسه شده است.
نگارة (6) رتبهبندی عملکرد سازمانهای تابع از منظر رشد و یادگیری Ranks رتبه بعد رشد رشد - سازمان الف رشد - سازمان ب رشد - سازمان ج رشد - سازمان د Mean Rank 83/2 75/2 33/2 08/2 بهمنظور تجزیه و تحلیل فرضیهها، مقدار آمارة احتمال آزمون کی- دو، محاسبه شده است.
نتیجهگیری و پیشنهادها این پژوهش نشان داد که از نظر سویههای چهارگانة کارت ارزیابی متوازن، عملکرد سازمانهای تابع شهرداری مشهد متوازن نبوده، مبین اختلاف معناداری است.
نگارة (9) نتایج نهایی رتبهبندی سازمانهای تابع از دید چهار منظر فرایند داخلی رشد و یادگیری مشتری مالی سازمان 1 1 1 4 1 الف 2 2 2 1 3 ب 3 3 3 2 4 ج 4 4 4 3 2 د محدودیتهای این تحقیق به شرح زیر بوده است: - با توجه به اینکه این تحقیق دربارة سازمانهای حوزة حمل و نقل شهرداری مشهد انجام میشود، برای تعیین کردن جامعة نمونه در منظر مشتری، لازم است دربارة میزان استفادهکنندگان (مشتریان) خدمات سازمانهای ترافیک، پایانهها، اتوبوسرانی و تاکسیرانی (بهصورت برآورد تعدادی یا درصدی از کل شهروندان) اطلاعاتی فراهم شود؛ اما چنین اطلاعاتی وجود نداشته است."