چکیده:
بنگاههای تجاری نیز مانند سایر موجودات زنده از منحنی عمر پیروی میکنند. بر اساس نظریههای اقتصادی، شرکتها نیز متولد میشوند، رشد میکنند و بعد از مدتی به سمت پیری و زوال میروند. شواهد حاکی از آن است که سود عملیاتی و اجزای آن (حاشیة سود عملیاتی و گردش داراییها) در مسیر عمر هر شرکت، الگویی غیرخطی از خود نشان میدهد. در این مقاله، سعی شده است با تمرکز بر موضوع چرخة عمر و سودآوری، به چگونگی تأثیر این متغیر اقتصادی بر تجزیه و تحلیلهای مربوط به رشد و سودآوری بنگاههای تجاری پرداخته شود.برای بررسی موضوع، با استفاده از روش بررسی میدانی و اسنادکاوی، اطلاعات واقعی 149 شرکت پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران، در بازة زمانی 1379- 1388 استخراج شده و با استفاده از روشهای آماری توصیفی، الگوی دادههای تابلویی و آزمون آماری ویلکوکسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج تحقیق نشاندهندة مؤثر بودن چرخة عمر در رشد وسودآوری بنگاههای تجاری است. به این ترتیب، با درنظر گرفتن متغیر چرخة عمر به مدلهای پیشبینی سودآوری، توان تخمین این مدلها نسبت به مدل اولیه، بیش از 40% افزایش مییابد.
Business enterprises follow the life curve like other live organisms. Economic theories denote that firms can even be born، grow، and after a while die. According to the evidence، it is obvious that operational profit with its components (such as margin of operational profit and assets turnover) show a non-linear behavior during various stages of companies'' life cycle. In this paper we consider to show that how this economic variable affects the growth and profitability of listed companies on Tehran Stock Exchange (TSE)، using yearly data from 2000 until 2010.The test sample was 149 firms that has been listed on TSE before 2000. To examine the research hypotheses we used survey based analysis and multi regression models، applying panel data and Wilcoxon rank sum test. Based on our findings hypotheses have not been rejected and confirm the efficiency of life cycle in financial analyses. However، the models have had a 40% enhancement in the ability of estimating، by calculating the life cycle variable into profitability predictor models
خلاصه ماشینی:
"مطالعات نشان میدهد که چرخة عمر شرکت از جمله مواردی است که باید در تجزیه و تحلیل فعالان بازار مورد توجه قرار گیرد (Anthony & Ramesh, 1992; Dickinson, 2006; Aharony et al, 2006; Xu, 2007).
بر این اساس، محققان در مقالهای که پیش رو دارید، به دنبال آن هستند که با اثبات متفاوت بودن رفتارهای مالی شرکتها در هر یک از مراحل عمر شرکت، اثرهای این متغیر اقتصادی را در مدلهای پیشبینی مورد سنجش قرار داده، مشخص کنند که آیا این نظریه میتواند توان توضیحی و قابلیت پیشبینی متغیرهای مربوط به سودآوری را برای استفاده سرمایهگذاران و سایر استفادهکنندگان مالی افزایش دهد؟ به عبارت دیگر، قرار است با این پژوهش چارچوب جامعی بسط داده شود تا بتوان عملکرد شرکتها را در مراحل مختلف چرخة عمر مورد ارزیابی، تجزیه، تحلیل و تخمین قرار داد.
نگارة (1) خلاصة نتایج تحقیقات انجام شده دربارة چرخة عمر شرکت محققان نتایج تحقیق آنتونی و رامش (1992) در مراحل مختلف چرخة عمر، بین معیارهای عملکرد و قیمت بازار سهام ارتباط معناداری برقرار است؛ به گونهای که میزان مربوط بودن معیارهای رشد فروش و مخارج سرمایهای از مرحلة ظهور تا افول، روند نزولی دارد.
نگارة (2) روششناسی پارک و چن سود تقسیمی DPR مخارجسرمایهای CE رشد فروش SG سن شرکت AGE چندکها 5 (1) 1 1 5 چندک اول 4 (2) 2 2 4 چندک دوم 3 3 3 3 چندک سوم 2 4 4 2 چندک چهارم 1 5 5 1 چندک پنجم روش تجزیه و تحلیل اطلاعات و آزمون فرضیهها در این پژوهش، به دلیل نرمال نبودن توزیع متغیرها و به منظور مقایسة میانگین مراحل مختلف نسبت به هم، برای آزمون شش فرضیة اول، از آزمونهای ناپارامتریک استفاده شد.
E. of regression 135874/0 Akaike info criterion 147478/1- Sum squared 84036/21 Schwarz criterion 113338/1- Log likelihood 3229/691 Hannan-Quinn criter."