چکیده:
در این مقاله کیفیت اقلام تعهدی شرکتهای تجدید ارائه کننده طی سالهای 1380 الی 1389 مورد بررسی قرارگرفته است. نمونه تحقیق شامل 70 شرکت تولیدی می باشد که تنها یکبار تجدید ارائه با اهمیت داشته و در دوسال قبل و بعد از سال تجدید ارائه، فاقد تجدید ارائه دیگری بوده اند.کیفیت سود برای دوره دو سال قبل از سال تجدید ارائه تا دو سال بعد از اطلاعیه تجدید ارائه درنظر گرفته شده است. معیار کیفیت سود در این تحقیق، کیفیت اقلام تعهدی مبتنی بر مدل دیچو و دچو (2002) است. یافته های تحقیق نشان میدهد که کیفیت سود (اقلام تعهدی) بطور معناداری از دوره تحریف تا دوره بعد از اطلاعیه تجدید ارائه افزایش یافته است. همچنین در این تحقیق عوامل تاثیر گذار برکیفیت سود از قبیل متغیرهای حاکمیت شرکتی و ویژگیهای شرکتها وکیفیت حسابرسی در مدل تحقیق مورد استفاده قرار گرفته اند. نتایج تحقیق نشان می دهد که متغیرهای تغییر اندازه شرکت، تغییر فروش، تغییر جریانهای نقدی حاصل از عملیات، تغییر نسبت بدهی، نسبت ارزش بازار به ارزش دفتری سهام، درصد مالکیت سرمایه گذاران نهادی و مدت تصدی مدیریت عامل با تغییر کیفیت سود در شرکتهای تجدید ارائه کننده سودرابطه معناداری دارند.
in This paper، examine accrual quality of restating firms during the period 2001 – 2010.The sample include 70 restatement event for of listed companies in TSE and we compare accrual quality from before and after the restatement year. This firms have only once restatement in two years pre and post restatement year. Our measure for accrual quality is based on the Dechow and Dichev (2002) model. We find that the accrual quality increases significantly from the period of misstatement to the period following the restatement year. We also examine factors of associated with changes in accrual quality that is determinant of earnings quality including corporation governance ،Firm characteristics and audit quality. The results show that changes in size، change in sales، change in cash flows from operations، Leverage ratio، the ratio of market value to book value، the percentage ownership of institutional investors and CEO tenure are significant relationship with accrual quality.
خلاصه ماشینی:
"نگاره (1) :تحقیقات مرتبط با تجدید ارائه صورتهای مالی و کیفیت سود عنوان تحقیق متغیر وابسته نتایج تحقیق محقق اعلان تجدید ارائه و محافظهکاری حسابداری تغییر محافظهکاری سود افزایش کیفیت مخاییل اتردج و همکاران (2010 کیفیت گزارشگری مالی بعد تجدید ارائه کیفیت اقلام تعهدی افزایش کیفیت کریستین و همکاران (2008) پایداریسود شرکتهای تجدیدارائه کننده پایداری سود افزایش کیفیت کوین هی (2008) اثر تجدید ارائه براستراتژیهای گزارشگری مالی اقلام تعهدی شرطی عدم وجود رابطه مور و فیفر (2004) اثر تجدید ارائه بر محتوای اطلاعاتی سود بازده غیر عادی انباشته کاهش محتوای اطلاعاتی سود شریعت پناهی و کاظمی (1389) تجدید ارائه و محتوای اطلاعاتی سود ضریب واکنش سود کاهش محتوای اطلاعاتی سود ویلسن (2008) تغییر حسابرس و شفافیت اطلاعات (با اطلاعات تجدید ارائه شده) رتبه شفافیت طبق نظر بورس تهران عدم نقش حسابرس قاسم بولو و همکاران (1389) اثر تجدید ارائه بر بازنگری سودها و هزینه سرمایه ---------- کاهش کیفیت سود هری بر و جنکینز (2004) عوامل تعیینکننده واکنش بازار به اعلان تجدید ارائه بازده غیر عادی انیاشته (CAR) واکنش منفی بازارسرمایه پالمرس و همکاران (2004) تجدید ارائه و ریسک اطلاعات اقلام تعهدی اختیاری کاهش ریسک اطلاعات تادکراوت و همکاران (2009) دلایل تجدید ارائه صورتهای مالی --------- عمده ترین دلیل اصلاح اشتباه است بزرگ اصل و سروری مهر (1385) رابطه بین تعدیلات سنواتی و اندازه و طول عمرشرکتها تعدیلات سنواتی رابطه معکوس بین اندازه شرکت و تعدیلات سنواتی سجادی (1383) ویژگیهای شرکتهای اصلاح کننده سودهای قبلی کبفیت اقلام تعهدی تجدید ارائه نشانه مدیریت سود کاینی و دیگران (1989) پیش بینی مدیریت سود با استفاده از تجدید ارائه اقلام تعهدی کل تجدید ارائه نشانه مدیریت سود ریچاردسون و همکاران (2003) تجدید ارائه شواهدی بر کیفیت سود و واکنش بازار به تجدیدارائه اقلام تعهدی کل رابطه مثبت با مدیریت سود جوشا لیوانت و همکاران (2004) رخداد و وضعیت اشتباهات حسابداری تجدید ارائه-بیش ارحد رابطه منفی با رشد شرکت دیفوند و جیامبالو (1991 گزارش GAO دراکتبر 2002؛ در خصوص تجدید ارائه های صورتهای مالی در دوره زمانی ابتدای سال 1997 تا پایان سال 2002، نشان میدهدکه تعداد تجدیدارائه صورتهای مالی از92 مورد در 1997 به 225 مورد در سال 2002 افزایش یافته است."