چکیده:
هدف این پژوهش با روش توصیفی ـ همبستگی، بررسی روند پیشرفت تحصیلی دانشجویان ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه رازی و عوامل موثر بر آن است. پژوهش در دو بخش صورت گرفته است: در بخش اول، با کمک آمار موجود و شاخص های معدل کل و معدل ترم، روند پیشرفت تحصیلی دانشجویان از سال 82 تا 84 بررسی شد (159 N=). این روند، به طور کلی در تمامی دوره های روزانه و شبانه ورودی های مختلف، بیانگر روندی افزایشی بود. مقایسه بین پیشرفت تحصیلی دانشجویان روزانه و شبانه در هر ورودی نشان داد که به جزء ورودی 82 در سایر ورودی ها این تفاوت از لحاظ آماری معنی دار است، اما مقایسه پیشرفت تحصیلی بین ورودی های مختلف تفاوت معنی داری نشان نداد. در بخش دوم تحقیق با جامعه آماری 107 نفر دانشجوی دوره روزانه و شبانه ورودی 84 و 85 رشته ترویج و آموزش کشاورزی، عوامل موثر بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان شناسایی شد. داده های مورد نظر از طریق پرسشنامه با روایی مطلوب از نظر متخصصان و پایایی مناسب (65/0=) در قالب سرشماری جمع آوری شد. نتایج حاصل از آزمون رگرسیون چندگانه به روش گام به گام نشان داد که 76 درصد از تغییرات متغیر پیشرفت تحصیلی (معدل) را ده متغیر شامل: محل نشستن در کلاس، وضعیت اقتصادی خانواده، اضطراب امتحان، خاستگاه سکونت، انگیزه و علاقه، باور به خودکارامدی، جمعیت خانواده، میزان ملاقات با استاد راهنما (مشاوره)، آینده شغلی و میزان تحصیلات والدین تبیین می کنند. با توجه به نتایج، چیدمان کلاس ها به صورت کنفرانسی، اتخاذ سیاست های افزایش جذب و پذیرش دانشجویان بومی در دانشگاه ها، برقراری فرصت های بیشتر استادان راهنما برای ملاقات با دانشجویان و در نهایت بهره گیری از الگوی یادگیری تجربی در آموزش پیشنهاد شد.
خلاصه ماشینی:
در نهايت ، عوامل مؤثر بر پيشرفت تحصيلي که در اين پژوهش مورد بررسي قرار گرفته است ، در قالب چارچوب مفهومي ذيل ارائه مي شود: پيشرفت تحصيلي عوامل شخصيتي عوامل خانوادگي عوامل آموزشي • انگيزه و علاقه • شغل والدين • محل نشستن در کلاس درس • تلاش و جديت • تعداد اعضاي خانواده • اضطراب امتحان • خودکارآمدي • سطح تحصيلات والدين • تعداد ساعات مطالعه • خويشتن پنداري و عزت نفس • خاستگاه سکونت • نحوة گذراندن اوقات فراغت • هوش • محل تولد • امکانات آموزشي • استعداد و توانايي فردي • وضعيت اقتصادي خانواده • ميزان کارايي و اثربخشي استاد • نگرش فرد نسبت به تحصيل • مشاورة تحصيلي • اراده و اعتماد به نفس • برنامه ريزي تحصيلي • سلامتي جسمي و رواني • جنسيت • ميزان اميدواري به آيندة شغلي روش تحقيق اين تحقيق از نظر ماهيت ، از نوع پژوهش هاي کمي ؛ از نظر ميزان کنترل متغيرها از نوع غيرآزمايشي ؛ از نظر هدف ، از زمرة تحقيقات کاربردي و از جهت روش ، توصيفي ـ همبستگي است .
٢. بررسي عوامل مؤثر بر پيشرفت تحصيلي دانشجويان ترويج و آموزش کشاورزي دانشگاه رازي کرمانشاه متغيرهاي مستقل اين تحقيق شامل : جنسيت ، خاستگاه سکونت ، محل تولد، تعداد ساعات مطالعه ، محل نشستن در کلاس درس ، وضعيت اقتصادي خانواده ، تعداد اعضاي خانواده ، ميزان تحصيلات والدين ، انگيزه و علاقه ، تلاش و جديت ، هوش ، خويشتن پنداري و عزت نفس ، استعداد و توانايي فردي ، نحوة گذراندن اوقات فراغت ، نگرش فرد نسبت به تحصيل ، اراده و اعتماد به نفس ، اضطراب امتحان ، باور به خودکارامدي ، ملاقات با استاد راهنما (مشاوره )، اميدواري به آيندة شغلي ، سلامتي جسمي و روحي ، امکانات آموزشي ، ميزان کارايي و اثربخشي استاد، شغل والدين و برنامه ريزي تحصيلي است .