چکیده:
از جمله پیششرطهای تصمیمگیری مناسب و به موقع توسط مدیران نظام آموزش عالی، ایجاد و استقرار نظام اطلاعات مدیریت است. هدف از این تحقیق، شناسایی و توصیف نقش سیستمهای اطلاعات مدیریت و نحوه استقرار و بکارگیری آن در برنامهریزی توسعه آموزش عالی است. در این مقاله، ابتدا اهمیت، ضرورت و نحوه بکارگیری سیستمهای اطلاعات مدیریت در برنامهریزی توسعه آموزش عالی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. سپس بر اساس نتایج حاصل، مدلی مفهومی از یک سیستم اطلاعات مدیریت در نظام آموزش عالی ترسیم شده است. یافتههای تحقیق بیانگر آن است که بکارگیری سیستمهای اطلاعات مدیریت در آموزش عالی میتواند نقش تعیین کنندهای در بهبود امور سیاستگذاری، برنامهریزی و اجرای برنامههای توسعه آموزش عالی ایفا کند. بر این اساس، پیشنهاد شده است در برنامه توسعه بخش آموزش عالی، تحقیقات و فناوری طراحی، استقرار و پیادهسازی سیستمهای اطلاعات مدیریت در نظام آموزش عالی مورد توجه قرار گیرد.
خلاصه ماشینی:
نتايج تحقيقات صورت گرفته در ايران نيز حکايت از آن دارد که گسـترش تقاضـا براي ورود به آموزش عالي، عدم تناسـب بـين دانـش و مهـارت دانـش آموختگـان بـا نيازهاي بازار کار، فقدان سيستم هاي بـاز و کارآمـد اطلاعـاتي و ايسـتايي برنامـه هـا و همچنين ناکارآمدي نظام آموزش عالي در پاسخ به هنگام، سريع و مناسب به نيازهـاي محيطي در حال تغيير از جمله چالش هاي عمده محسوب ميشود (فراسـتخواه ، ١٣٨١؛ احمدي دستجردي و همکاران ،١٣٨٣؛ يمنـي و آراسـته ، ١٣٨٤) بـراي مواجـه بـا ايـن چالش ها، تقويت و بهبود نظام برنامه ريزي توسعه آموزش عالي امري ضـروري اسـت .
بــه عبــارت ديگــر، از جملــه پيش شرط هاي ضروري براي برنامه ريزي توسعه دانشگاهي، استقرار سيسـتم اطلاعـاتي مبتني بر پايگاه دادههاي کمي و کيفي است (کافمن و هرمن ، ١٩٩٠، ترجمه مشـايخ و بازرگان ، ١٣٨١)، تا در توليد و سازماندهي اطلاعات و پـردازش و تحليـل بـه هنگـام دادهها از آن استفاده کند.
Strategic Information System (SIS) ـ و اينکه ، چه موقع اطلاعات بايستي براي تجزيه و تحليل و ارزيابي در دسـترس باشد تا بتواند در فرآيند تصميم گيري تأثيرگذار باشد؟ چنــدين نظريــه در خصــوص بکــارگيري سيسـتم هــاي اطلاعـات مــديريت در 1 برنامه ريزي توسعه آموزش عالي با توجه به موارد فوق الذکر ارائه شده است (ايـوگن ، ١٩٧٥؛ لانگ سو٢، ١٩٩٩، احمدي دستجردي و همکاران ، ١٣٨٣).
سيسـتم هـاي اطلاعـات مديريت براي استفاده در برنامه ريزي توسعه آموزش عالي داراي چندين مؤلفه اصـلي ، شامل يک پايگاه اطلاعاتي ، ابزار تحليلي ، اطلاعات توليدشده و رويـه هـاي ارزيـابي و تصميم گيري است .