چکیده:
پژوهش حاضر موانع توسعه کارآفرینی در دانشگاه شاهد را از نظر اعضای هیئت علمی این
دانشگاه نشان میدهد. بدین منظور موانع توسعه کارآفرینی در دانشگاه شاهد. حول سه
محور درونزاء برونزا و ترکیبی(درون زا + برون زا) که شامل ۸ سوال اصلی بوده» مورد
بررسی قرار گرفته است. روش پژوهش. توصیفی از نوع پیمایشی بوده است. حامعه آماری
شامل کلیة اعضای هیئت علمی دانشگاه شاهد بوده که با توجه به حجم اعضای جامعه آماری(۲۷۹ نفر) و با استفاده از نمونهگیری تضادفی با استفاده از جدول مورگان تعداد ۱۵۰
نفر به عنوان نمونه آماری پژوهش انتخاب پژوهش, پرسشنامه بوده و دادههای
حاصل به دو شیوة توصیفی و استنباطی تحلیل؛ آماری شده است. عمدهترین یافتههای
پژوهش نشان داد که طبق ازمون رتبهبندی(«فریدمن)»» یسست موانع | درونزا بیشترین نقش
بازدارندگی را در توسعه کارآفرینی در دانشگاه شاهد دارند؛ پس پس از آن موانع برونزا و در
ره سوم موانع ترکیبی قرار دارد؛ دوم بین"میزان اهمیت موانع درونزا تفاوت معنادار وجود
ندارد و با توجه به میانگین رتبههای حسابشده» نقش مدیریت ارشد مهمترین مانع
درونزای کارآفرینی در دانشگاه است. و"بعد .از لب ترتیب» نقش پیچیدگی اهداف» و در
نهایت نقش منابع انسانی مهمترین مانع درونزای کارآفرینی در دانشگاه اس سوم؛ ین
میزان اهمیت موانع برونزا تفاوت معنادار وجود ندارد؛ با توجه به میانگین رتبههای
محاسبهشده» نقش عوامل علمی و تحقیقاتی مهمترین مانع برونزای کارآفرینی در دانشگاه
است و پس از آن به ترتیب» عوامل فرهنگی؛ عوامل سیاسی - اجتماعی, و در نهایت. عوامل
اقتصادی و مالی مهمترین موانع برونزای کارآفرینی در دانشگاه است؛ چهارم با توجه به
میانگین رتبه محاسبهشده» نقش و ضریب کوشش نیز مانع ترکیبی کارافرینی در دانشگاه
است.