چکیده:
هدف پژوهش حاضر، بررسی سبک های یادگیری دانشجویان دانشکده کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بیرجند است. این تحقیق، از نوع توصیفی – پیمایشی است. جامعه آماری تحقیق برابر 555 نفر بود که حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 69 نفر تعیین گردید و برای انتساب مناسب نمونه ها، حجم نمونه 89 نفر ارتقاء یافت. برای انتخاب نمونه ها از روش نمونه گیری طبقه ای- تصادفی استفاده شد. ابزار تحقیق پرسشنامه ای شامل شاخص های سبک یادگیری سولمان و فلدر بود. روایی پرسشنامه توسط جمعی از متخصصان مورد تایید قرار گرفت. پایایی پرسشنامه از طریق محاسبه ضریب آلفای کرانباخ بین 84%- 64% برای بخش های مختلف پرسشنامه به دست آمد. برای تحلیل داده ها از ضریب همبستگی و آزمون t استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که به لحاظ بعد پردازش، دانشجویان بیشتر دارای سبک یادگیری فعال؛ به لحاظ بعد دریافت، بیشتر از سبک یادگیری شهودی؛ از نظر بعد ارائه، بیشتر دارای سبک یادگیری شفاهی و به لحاظ بعد درک و فهم / چشم انداز، بیشتر آنها دارای سبک یادگیری مرحله گرا می باشند. نتایج تحلیل همبستگی نشان داد که بین سبک های یادگیری و برخی انگاره های آموزشی (بهره گیری از سمینار و کنفرانس در تدریس، روش آموزشی کار در آزمایشگاه و کارگاه، استفاده از روش آموزشی کارآموزی، رضایت از تدریس واحدهای نظری و استفاده از ترکیبی از منابع آموزشی) رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد. در این راستا، معلوم گردید که بین بهره گیری از روش سخنرانی به عنوان روش تدریس با نمرات کسب شده در سبک یادگیری فعال تفاوت منفی معنی داری وجود دارد. نتایج آزمون مقایسه میانگین ها (t استیودنت) نیز حاکی از این بود که بین سبک یادگیری و جنسیت، مقطع تحصیلی و رشته تحصیلی دانشجویان تفاوت معنی داری وجود ندارد.
The current research is aimed to identify the students’ learning styles from Agriculture Faculty of Islamic Azad University، Birjand branch. Methodologically، this research was carried out based on descriptive-survey strategy. The statistical population of current research consisted of 555 students from which 69 samples were selected using Cochran Formula. Then for appropriate allocation، 89 samples considered as final using randomized stratified sampling method. A questionnaire، including Felder-Soloman index of Learning Styles was applied as the research tool. Validity of the questionnaire was established using comments of a group of experts. The durability of different sections of the questionnaire was confirmed based on calculating Cranach's alpha coefficient of reliability. Correlation coefficient and T test was exploited in order to analyze collected data. Results showed that most of students have active learning style as far as processing aspect is concerned، and in terms of perception، most of students have intuitive style. From presentational point of view، the majorities of students have verbal style and from the aspect of perspective/understanding، most of students follow sequential style. Results obtained from analyzing correlation coefficient suggested that there is a 5% significance level between students’ learning style and some educational patterns -using seminars and conferences in teaching، teaching method based on work in laboratories and workshop، utilizing internship as an efficient teaching method، satisfaction from teaching theoretical courses، and employing a combination of educational resources- which shows a positive relationship within this context. In addition، results revealed that there was also a significantly negative relationship between applying the presented lecture as the teaching method and active learning style score of students. T-test results showed there is no significant difference between students in terms of learning style score and gender، major or university degree levels.
خلاصه ماشینی:
با توجه به اهميت شناخت سبک هاي يادگيري و تبيين روابط آن با ساير انگاره هاي تدريس و يادگيري ، تحقيق حاضر با هدف شناخت سبک يادگيري دانشجويان کشاورزي و نيز بررسي رابطه بين سبک يادگيري و برخي شناسه هاي آموزشي و در نتيجه تبيين يک سري سازوکارها براي بهبود جريان ياددهي – يادگيري در نظام آموزشي مورد مطالعه به انجام رسيده است .
Dyer عملگرايي و تجربه مندي را مورد بررسي قرار داده و در آن به تفاوت هـاي سـبک هـاي يادگيري فراگيران مورد مطالعه براساس رشته هـاي تحصـيلي دانشـجويان و همچنـين براساس جنسيت و لزوم در نظر گرفتن اين تفاوت ها در روش هاي تدريس کشـاورزي اشاره شده است (کانو ١ و گارتون ٢، ١٩٩٤).
در اين راستا نتايج مربوط به مقايسه ميانگين نمرات سبک هاي يادگيري دانشجويان برحسب رشته تحصيلي که در جدول (٦) ارائه شده است ، تفاوت معنيداري را بين نمرات سبک هاي يادگيري دانشجويان رشته ترويج کشاورزي و ساير رشته ها در بعد فعال نشان ميدهد (رديف ٥ جدول ٦).
The Relationship Between Agriculture Pre-service Teachers Learning Styles and Performance in Methods of Teaching Agriculture Course.
Learning Styles, Teaching Styles and Personality Styles of Pre-service Teachers of Agriculture Education.
Effects of Teaching Approach on Achievement, Retention, and Problem Solving Ability of Illinois Agriculture Education Students with Varying Learning Styles.
Learning and Teaching Styles in Foreign and Second Language Education.
Learning and Teaching Styles of Agricultural and Technology Education Teacher Educators and Pre-service Teachers.